Is het wel eens voorgekomen dat, na afloop van het jaar, het accountantsrapport een verlies laat zien, terwijl jij dacht dat je een geweldige omzet had die een goede winst moest opleveren? Zulke onaangename verrassingen wil je niet te vaak meemaken. Toch zijn er veel ondernemers die in januari niet goed weten of ze het jaar ervoor winst hebben gemaakt en hoeveel dat dan precies is. Hoe kan dat?

Als je omzet geweldig was en je brutomarge twee keer over de kop is gegaan, dan moet de winst ook goed zijn toch? Helaas hoeft een hoge omzet en goede brutomarge niet per definitie te betekenen dat je ook daadwerkelijk winst hebt gemaakt. Wat veel ondernemers vergeten is er nog vele andere kostenposten zijn die ook meegerekend moeten worden. Denk hierbij aan al je vaste kosten, maar vooral ook aan meer boekhoudkundige zaken zoals je afschrijvingen, je onderhanden werk positie en je mutatie in voorraden. Wanneer je hier geen rekening mee houdt, kan het accountantsrapport er ineens heel anders uitzien dan verwacht.

Te weinig inzicht
Deze verrassingen zijn te voorkomen door iedere maand een complete winst-en-verliesrekening op te stellen. Wanneer je deze opstelt, kun je met zekerheid zeggen of je aan het eind van het jaar winst of verlies hebt gemaakt. In dit overzicht moeten naast je vaste lasten, ook zaken als je afschrijvingen en voorraad onderhanden werk worden meegenomen. Als je zelf de boekhouding doet, moet je er dan ook voor zorgen dat dit soort kosten op de juiste manier door het jaar heen geboekt worden. Zo matcht jouw resultatenrekening altijd met de jaarrekening van de accountant.

Tijdig bijsturen
Uit de winst-en-verliesrekening kun je bovendien indicatoren halen die je kunnen helpen om sturing te geven aan je bedrijf. Als je weet wat je vaste kosten zijn, kun je een brutomarge % als doel stellen, waarmee je ervoor zorgt dat je op koers blijft om je winstdoelstelling te behalen. En mocht je gedurende het jaar zien dat je die structureel niet haalt, dan kun je tijdig de boel gaan bijsturen. Hieraan gekoppeld kun je dan ook een minimum omzetdoelstelling bepalen waarmee je weet dat je in ieder geval break-even kunt draaien. Dan weet je elke maand wat je aan omzet moet binnenhalen.

En zo kun je doorgaan, want als je weet hoe succesvol jij bent in het omzetten van leads naar klanten, kun je ook bepalen hoe groot je pijplijn aan nieuwe leads moet zijn om je minimale omzetdoelstelling in de komende maanden te gaan halen. Kortom inzicht in je financiën en het bepalen en volgen van een aantal kritische indicatoren voor jouw bedrijf helpen jou om je bedrijf op de juiste koers te houden. Wanneer je dus iedere maand een complete resultatenrekening opstelt, weet je aan het begin van het nieuwe jaar of je het jaar ervoor winstgevend hebt afgesloten of niet.

Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?
Wil je meer informatie over hoe het kan dat je ondanks een grotere omzet, je banksaldo niet mee ziet groeien? Lees dan ons e-book ‘Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?’ Hierin vertellen we hoe dat komt en geven we je tips om je onderneming winstgevend te kunnen laten groeien.

New Call-to-action