Indertijd ben je jouw onderneming gestart vanuit een passie, een goed idee of door een toevallige samenloop van omstandigheden. Je bent trots op wat je hebt neergezet. Toch komt na het verstrijken van de jaren de gedachte in je op: mijn bedrijven verkopen, dat is zo'n slecht idee nog niet...

Welke motieven heb je om jouw bedrijf te verkopen?

Wat is de reden dat je je onderneming in de verkoop wilt doen? Elk motief is goed, maar het is wel bepalend voor de aanpak en de vorm van het verkooptraject.

Mogelijke redenen kunnen zijn:

  • Je hebt de leeftijd bereikt om met pensioen te gaan;
  • Je wilt een andere onderneming starten, een nieuwe uitdaging aangaan;
  • Je had al een exit plan klaarliggen en dit is een gunstig moment om het in werking te stellen;
  • Jouw gezondheid laat te wensen over en je kunt je niet meer volledig geven voor de zaak;
  • Je kampt met financiële tekorten;
  • Je kinderen dringen aan op verkoop, zodat je meer vrije tijd hebt;
  • Je hebt onverwachts een bod van buiten ontvangen.

Kun je het overnametraject over twee jaar spreiden of ben je genoodzaakt binnen zes maanden de transactie af te ronden?

Verkooptraject

Stuk voor stuk zijn het valide redenen om een verkooptraject op te starten. Echter bij de ene reden heb je meer tijd nodig om je voor te bereiden op de overdracht dan bij de andere. De hoeveelheid beschikbare tijd bepaalt in grote mate hoe je de verkoop kan oppakken. Kun je het overnametraject over twee jaar spreiden of ben je genoodzaakt binnen zes maanden de transactie af te ronden?

Kopersprofiel

In het voortraject maakt het opstellen van een kopersprofiel het vervolg alleen maar makkelijker. Aan wie wil je verkopen? Met wie wil je wel en met wie wil je niet in zee gaan?

De meest voorkomende opties zijn:

  • Familie;
  • Bestaand management koopt zich in: een Management Buy-out (MBO);
  • Een externe persoon koopt zich in: een Management Buy-in (MBI);
  • Investeerder;
  • Strategische koper (b.ijvoorbeeld een concurrent of concullega).

verkoop aan een strategische koper: de voor- en nadelen

Ieder kopersprofiel heeft zijn voor- en nadelen. Zo ook bij de verkoop aan een strategische koper. Hierbij draag je je bedrijf over aan een ander bedrijf, dat al in jouw branche actief is.

Enkele voordelen zijn:

  • Je mag een hogere verkoopprijs verwachten, omdat de koper synergievoordelen verwacht uit de samenwerking tussen de verschillende bedrijven;
  • De kans is groter dat een groot deel van de transactiesom cash afgerekend zal worden;
  • Vanwege de bekendheid met de branche zal een korte of zelfs geen inwerkperiode nodig zijn van de nieuwe directeur;
  • Na de verkoop zal van jou een beperkte betrokkenheid gevraagd worden.

Uiteraard zijn er ook nadelen. Hierbij kun je denken aan:

  • De identiteit, cultuur en bedrijfsnaam zullen verdwijnen door integratie met het andere bedrijf;
  • Je wordt gedwongen om het verkoopproces intensiever te organiseren;
  • Er zal een uitgebreid boekenonderzoek plaatsvinden, waarbij concurrentiegevoelige, financiële & operationele informatie prijsgegeven moet worden;
  • Het gehele verkooptraject is uitgebreider en er zullen complexe contracten opgesteld worden waarmee de kosten van meerdere adviseurs ook hoger zullen uitvallen;
  • Tenslotte is de continuïteit van personeel en leveranciers (en soms klanten) niet geborgd. Wellicht heeft de koper een geheel andere strategie voor ogen dan jijzelf.

Je hoeft er niet alleen voor te staan

Ik hoor je al denken: hoe pak ik dit allemaal aan? Waarschijnlijk is het voor het eerst dat je een bedrijf verkoopt, en mogelijk ook meteen de laatste keer.

Wij bij Thexton Armstrong zijn hier dagelijks mee bezig. Wil je meer weten over bedrijfsoverdracht en wat erbij komt kijken? Kom dan naar de Masterclass Bedrijfsoverdracht die wij op organiseren op 18 september a.s. in Zeist. Deze organiseren wij samen met Dutch Dream Group en ABNAMRO.

De Masterclass behandelt onderwerpen als:

  • De voorbereiding op een bedrijfsoverdracht;
  • De waardering van jouw onderneming;
  • Het financieren van een overdracht.

Kijk voor meer informatie op dutchdreamgroup.nl/masterclasses-start-tot-loi