Denk je er nog weleens aan terug? Aan die tijd dat je besloot om ondernemer te worden. Zelf vond ik het behoorlijk spannend. Ik was vol doelen en idealen. Van plan om flink aan het werk te gaan en ervoor te zorgen dat ik "het goed ga doen". Herkenbaar?

Heb je ook het gevoel dat veel van die eerste idealen in de loop der tijd zijn vervaagd? We werkten vanuit ons eerste business-idee, waarmee wij de markt zouden gaan verslaan. En het werkte goed, heel goed. Ons idee sloeg (en slaat nog steeds) aan. En wij als ondernemer bouwen en werken door.

Onafhankelijk

"Ik wil onafhankelijk zijn", "ik wil mijn tijd zelf kunnen invullen”, "ik wil het verschil kunnen maken”, "ik wil bezig kunnen zijn met dingen die er echt toe doen.” Herken je ze?

Maar dan ben je "ineens” succesvol. Je hebt personeel, je hebt "stakeholders” (alleen het woord al), je hebt een accountmanager bij de bank, je hebt een verzekeringsman. Je hebt... het heel druk. Maar waarmee?

Het begin

Denk eens terug aan de tijd toen je begon met jouw business. Toen je met jouw idee de markt aan het verslaan was. Hoeveel tijd was je bezig met zaken die daar niet direct mee te maken hadden?

En kijk nu eens naar je agenda. Hoeveel tijd ben je bezig met de organisatie in plaats van jouw product/idee? Vraag jezelf eens het volgende af:

  1. Waar ben jij goed in? Sommige ondernemers vinden het prima om te managen en de organisatie te verbeteren. Veel ondernemers moeten het erbij doen en vinden het eigenlijk helemaal niet leuk.
  2. Waar krijg jij energie van? Van het managen of van het ondernemen? Herken jij ook het gevoel dat je na het managen weer "lekker” met je vak bezig kan en mag zijn?
  3. Vind je dat je goed bezig bent? Als je niet goed bent in het managen en je er geen energie van krijgt, denk dan nog even aan de redenen waarom je ondernemer bent geworden.

Ontwikkeling bedrijf = persoonlijke ontwikkeling

Ik werk met veel ondernemers die bij vraag drie moeten toegeven dat het beter kan en moet. Niet omdat ze geen goede ondernemers zijn, of omdat ze een slecht product op de markt hebben gebracht.

Nee, omdat ze de ontwikkeling van hun bedrijf niet hebben gevolgd. Iedere fase in de ontwikkeling van een bedrijf heeft een andere manier van leiden nodig. Door dat te accepteren en daar wat aan te doen, zorg je voor een betere doorontwikkeling van jouw bedrijf.

Wat Thexton Armstrong voor jou kan betekenen

Thexton Armstrong werkt uitsluitend met mkb-ondernemers. Wij zijn zelf ondernemers en weten hoe we samen bovenstaande uitdagingen aan kunnen gaan.

Op inhoud en samen met jouw team, brengen we structuur en focus aan. Altijd met respect voor jou als ondernemer en voor de mensen/medewerkers die samen met jou de groei van het bedrijf mogelijk gemaakt hebben.

En weet je wat dat oplevert? Focus op de dingen waar iedereen goed in is, waar iedereen energie van krijgt. Meer daarover lees je in onderstaande whitepaper. Zullen we binnenkort een een kop koffie doen? 

Download de business case