Het nieuwe jaar is inmiddels alweer een maand bezig en hopelijk ben je druk met heel veel verschillende zaken en taken. Alleen, hoe zorg je ervoor dat je bezig blijft met de juiste zaken, je niet laat leiden door de waan van de dag en je je niet aan het eind van de dag of week afvraagt wat je werkelijk hebt gedaan?

Om dat te vermijden is het belangrijk om jezelf twee vragen te stellen. De eerste vraag is: houd ik mij alleen met dringende zaken bezig of maak ik ook tijd voor de belangrijke zaken? Vaak kunnen de belangrijke zaken namelijk wel tot morgen wachten, maar voordat je het weet is het 'morgen' 1 januari 2019! Hoe kijk je dan terug op het afgelopen jaar?

Vaak kunnen de belangrijke zaken namelijk wel tot morgen wachten, maar voordat je het weet is het 'morgen' 1 januari 2019!

De tweede vraag om jezelf te stellen is: houd ik me wel met de juiste zaken bezig? Heb je niet vaker dan gewenst vooral aandacht voor slechts een deel, of juist voor te veel details?

Het Quinnmodel

Om hier antwoord op te krijgen, helpt het model van concurrerende waarden dat Robert Quinn heeft ontwikkeld. Hierbij wordt in twee richtingen gekeken. De ene richting is intern versus extern, de andere is mens versus resultaat. Vanuit deze twee richtingen volgen deze vier aandachtsgebieden:

  1. Groei

Wat moet je doen om jouw klanten en markten te bedienen en te ontwikkelen? Heb je duidelijke doelstellingen voor de groei in aantal klanten, weet je wat klanten bij jouw bedrijf besteden (ten opzichte van hun budget) en wat de duur van de klantrelaties is?

  1. Medewerkers

Blijf aan de ontwikkeling en het behoud van je mensen werken, zeker in deze tijd waar je wellicht niet altijd tevreden bent met de kwaliteit van nieuwe medewerkers en goede mensen gemakkelijker overstappen naar je concurrent of andere bedrijven.

  1. Resultaten

Zorg dat duidelijk is welke resultaten verwacht én gerealiseerd worden. Het is motiverend voor medewerkers wanneer ze ook het 'waarom' achter de doelstellingen kennen én zij betrokken worden bij het opstellen daarvan. Laat regelmatig zien hoe jouw bedrijf ervoor staat ten opzichte van de doelstellingen, zodat jouw team verantwoordelijkheid kan nemen voor de afwijkingen. En als die er niet zijn, vier dan het succes met elkaar!

Laat regelmatig zien hoe jouw bedrijf ervoor staat ten opzichte van de doelstellingen.
  1. Processen

Heeft jouw organisatie de juiste processen en procedures, zodat er efficiënt en effectief gewerkt kan worden? Je hoeft niet te denken aan een vuistdik boekwerk waar alles in staat, zolang jouw team maar weet wie waarvoor eindverantwoordelijk is en op welke manier het beste, meest winstgevend, plezierigste en veiligste manier gewerkt kan worden.

Haal jij het maximale uit je bedrijf?

De kans is groot dat je constant zaken tegenkomt die nú aandacht vereisen, maar in het grote geheel niet bijdragen en de doelstellingen die je voor je onderneming, of jezelf, hebt gesteld. De weg naar meer omzet, klanten, personeel en hopelijk meer winst en plezier is dan ook niet altijd even makkelijk. In ons e-book 'Mooier dan de hoofdprijs' nemen we je mee in het verhaal van Mark, die tegen dezelfde zaken aanloopt, en bieden we handige tips om alles uit je bedrijf te halen.

Download de whitepaper