Vaak zie ik proposities voorbijkomen met wollige termen als “meest innovatief”, “beste klantenservice” of “beste kwaliteit”. Deze begrippen zeggen niets en blijven niet hangen. Het is belangrijk om tot de kern te komen van jouw product/dienst. Wat onderscheidt jou van de rest in de ogen van de (potentiële) klant? Hoe positioneer je jezelf en wat is je pitch?

Propositie, positionering en pitch. Als ik bezig ben met het uitzetten van de strategie voor een onderneming, merk ik dat deze termen vaak door elkaar heen worden gebruikt. 

Positionering

Het is vrijwel onmogelijk om tot een goede beschrijving van je product/dienst te komen als je niet eerst je positionering hebt bepaald. Hierbij gaat het erom dat je goed begrijpt wie precies je doelgroep is en dat je jouw product of dienst nauwkeurig afstemt op de behoeftes van jouw doelgroep.

Propositie

Neem bijvoorbeeld de Airfryer van Phillips. De propositie luidt: “De gezondste manier van frituren”. Ik kan mij voorstellen dat de gekozen doelgroep de ouder is die graag zijn kinderen op woensdagmiddag een plezier wil doen met een frietje of wat kipnuggets. De ouder die zich daarbij zorgen maakt over de gezondheid van zijn of haar kinderen.

Het product moet aan veel eigenschappen voldoen: het moet betaalbaar zijn, het moet in een keukenkast passen, het moet een snack binnen 20 minuten kunnen afbakken, het mag niet meer dan acht kilo wegen, et cetera. Maar het allerbelangrijkste verkoopargument bij deze doelgroep is: “de gezondste manier van frituren”.

Pitch

Als laatste de pitch. Dat is die ene zin of dat verhaal van 30 seconden waarin je vertelt waarom jouw product of dienst relevant is voor je doelgroep. Ook hier weer een voorbeeld van de Philips-website: “Bij Phillips creëren we oplossingen die data, technologie en mensen naadloos met elkaar verbinden”. Een mooie pitch die mij aanspreekt en nieuwsgierig maakt.

Als je hier eens over wilt sparren met een van mijn collega's bij jou in de buurt, maak dan vandaag nog een afspraak voor een kop koffie om te bespreken wat jouw uitdagingen zijn.