Bij de meeste bedrijven waar ik over de vloer kom, hangt een goede sfeer en heerst loyaliteit. Het personeelsbeleid wordt gevoerd in een sfeer van ons-kent-ons tussen werknemer en werkgever. Wellicht heb jij je er daarom nooit echt druk over gemaakt. Maar de druk van buiten wordt enorm opgevoerd, juist nu.

Leeft bij jou ook de vrees dat je vakmensen gaat verliezen aan de grotere werkgevers, die ogenschijnlijk een veel aantrekkelijker bod op tafel kunnen leggen? Wellicht zorgt dit voor veel onzekerheid bij het nemen van besluiten en het aansturen van jouw team.

Ik ben ervan overtuigd dat deze angst niet geheel terecht is. Er moeten dan wel een aantal maatregelen worden genomen. Hier volgen 3 tips om niet te bezwijken onder de druk van buitenaf:

  1. Geef verantwoordelijkheden uit handen

Geef jouw werknemers de kans om verantwoordelijkheden en zelfstandig besluiten te nemen. Laat hen directe invloed uitoefenen op het beleid en strategische keuzes. Dat betekent wel dat je als leider deze ruimte moet bieden en daar rekening mee houdt bij de aansturing van je team. Wat je terug krijgt zijn zeer gemotiveerde en betrokken werknemers en een werkomgeving die een groot bedrijf onmogelijk kan kopiëren. Ga uit van je kracht als kleine werkgever.

  1. Bied een kijkje in jouw keuken via social media

Laat de markt weten hoe de werksfeer bij jou is. Ontwikkel een social mediacampagne van twaalf maanden en betrek jouw team hierbij. Laat werknemers verhalen vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden. Laat klanten vertellen hoe blij ze zijn met de vakkennis en kwaliteit die jouw team levert. Grote kans dat dit precies het online netwerk is waarop jij nieuw talent kunt aantrekken.

  1. Laat jouw website je uithangbord zijn

Vergeet niet om eens goed te kijken naar je uithangbord, de website. Vind je hierop alleen een technisch verhaal met een overzicht van producten en diensten of zie je een trots team en een bedrijf met een verhaal? Dat laatste zal aanslaan. Wees daarom niet te bescheiden in het delen van jouw ambitie en verwachtingen.

Top-of-mind

De kracht van bovenstaande tips zit in de herhaling en duur. Eén zekerheid heb je: er zijn veel vakmensen binnen jouw doelgroep die eigenlijk helemaal niet blij zijn met hun job en er komt een moment dat de maat vol is. Als jij bij deze werknemer top-of-mind bent, kan het maar zo zijn deze het Facebook-maatje dat bij jou werkt een berichtje stuurt. Hebbes!

Benieuwd hoe je nieuwe werknemers vervolgens succesvol aan jouw 'winning team' toevoegt en een optimale eenheid creëert? Download dan de whitepaper 'Haal meer uit je personeel'.

Download de whitepaper