Succesvol ondernemen vereist een voortdurende alertheid. Van jou als ondernemer, je managementteam en al helemaal van je mensen op de werkvloer. Hoe houd je dat vol?

Naarmate ondernemingen succesvoller zijn, neemt de kans op een moment van onachtzaamheid toe. Als mkb-onderneming loop je hierop een groter risico dan grotere ondernemingen, omdat de verschillende bedrijfsfuncties daar meer gespreid zijn.

Individuele besluiten – op precies het goede moment genomen – of juist het uitblijven daarvan, kunnen grote impact hebben.

Zelf maak ik regelmatig de vergelijking tussen het runnen van een bedrijf en het bedrijven van topsport. In beide gevallen komt het aan op voortdurende focus. Individuele besluiten – op precies het goede moment genomen – of juist het uitblijven daarvan, kunnen grote impact hebben.

Ondernemen is anticiperen

De meerwaarde van (mkb-)ondernemingen wordt vooral bepaald door hun vermogen om onderscheidend te zijn. De toegevoegde waarde is mede het resultaat van anticiperend ondernemen: eerder kansen herkennen dan de concurrent en daarbij effectief gebruikmaken van je eigen sterke punten.

Op die manier houd je als ondernemer het initiatief in de markt. Reactief ondernemen is daarentegen meegaan met de flow van de markt. Als jouw grootste concurrent je verrast met nieuwe initiatieven zul je er onmiddellijk alles aan moeten doen om het succes van dit initiatief teniet te doen. Dit zet dan direct druk op jouw als ondernemer.

Het Belang van coaches

Voor alle ondernemers geldt dat de dagelijkse bedrijfsvoering de primaire aandacht vergt. Echter, hoe hoog de werkdruk soms ook mag zijn, op geregelde momenten gaan wij van Thexton Armstrong samen met jou aan de slag. Om kritisch de gehele bedrijfsvoering te beoordelen, om samen vooruit te kijken, en om op koers te blijven.

Zonder betrokkenheid van een externe adviseur – een coach, om in topsporttermen te blijven – is de kans groter dat de dagelijkse bedrijfsvoering overheerst en echt anticiperend ondernemen op de tweede plaats komt.

Onze samenwerking start vaak met het elimineren van winstlekkage en faseert geleidelijk uit naar een puur adviserende rol in de bedrijfsvoering. Daarmee kunnen wij precies de gewenste ondersteuning leveren welke nodig is. Wij gaan daarbij altijd uit van een innovatieve aanpak met heldere doelen, en putten voortdurend uit een groeiend arsenaal vol bewezen initiatieven.

Meer weten?    

Wil je meer weten over hoe je met jouw onderneming beter kunt anticiperen op ontwikkelingen in de markt? Neem dan contact op met een adviseur van Thexton Armstrong bij jou in de buurt. Graag komen wij een keer bij jou langs om vrijblijvend de mogelijkheden voor verbetering te bespreken.

Onderstaande whitepaper helpt je alvast een stukje verder op de goede weg!

Download de business case