De beslissing om nieuwe werknemers in dienst te nemen maak je zorgvuldig. Naast verschillende ervaringen opgedaan bij onze klanten, stellen we je een aantal vragen om te bepalen of je bedrijf gereed is voor personeelsuitbreiding.

Moet je direct personeel aannemen, wanneer je bedrijf groeiend is? Nou een simpel antwoord is nee. Tenzij je denkt alles in flexverband te kunnen doen. Maar dat is ook geen feest. Ondernemers klagen regelmatig over de matige betrokkenheid en dito verantwoordelijkheidsgevoel van de flexwerkers.

Dus toch maar mensen in vaste dienst nemen?

“Ik wens je veel personeel” is een veelgehoord gezegde waar ‘het personeel’ synoniem is voor gezeur. Wij horen soortgelijke geluiden bij veel ondernemers. Hoge kosten, angst voor betaald verzuim en onduidelijke (nieuwe) wet- en regelgeving leiden tot een behoorlijke afkeer voor vast personeel bij kleinere ondernemers.

Damned if you do and damned if you don’t

In het huidige economische klimaat, waar groei weer lijkt aan te trekken en mogelijk sprake is van een tekort aan goed personeel, dien je keuzes te maken. Wie het durft om nu te investeren in de beste mensen kan een mooie voorsprong op zijn concurrenten opbouwen, maar hoe zorg je dat het vertrouwen (en geld), dat jij in nieuw personeel steekt, beloond gaat worden?

Het begint én eindigt voor sommigen met de vraag of jij je medewerkers als ‘concurrentievoordeel’ ziet of als ‘noodzakelijk kwaad’. Ondernemen is mensenwerk: je medewerkers zorgen dat jij jouw doelen wel of niet haalt. Wat is dan de juiste timing om bij verwachte groei extra personeel aan te nemen? Want als de (huidige) tekenen van groei echt bestendig blijken te zijn (volle orderboeken, oplopende levertijden en eventuele overuren), dan kan het te laat zijn.

Vijf vragen uit onze dagelijkse praktijk
  1. Weet jij hoe productief je huidige medewerkers zijn?
    Niet ‘ongeveer’ óf ‘we hebben het behoorlijk druk’, maar met zekerheid en aanhoudende regelmaat
  2. Kan je de afwijkingen van de verwachte output (positief en negatief) open en eerlijk bespreken met je medewerkers?
  3. Deel je (oprecht) altijd schouderklopjes uit om je mensen te bedanken voor de positieve uitschieters?
    tip: dit kan alleen maar als je het ook meent!
  4. Als productiviteit tegen valt, zoek je dan samen met je medewerkers naar de oorzaken en oplossingen in onderliggende processen? Of zoek je de oorzaak alleen in de houding en gedrag van je medewerkers?
  5. Komen je medewerkers zelf naar je toe met kansen?
    bv. door met minder fouten / efficiënter te werken.

Als je te vaak ‘nee’ hebt geantwoord, dan ben je (nog) niet klaar voor personeelsuitbreiding. Er is eerst nog werk aan de winkel voordat je de investering in nieuw personeel kunt rechtvaardigen.

Op een verantwoorde wijze groeien?

Wil jij op een verantwoorde wijze groeien en de juiste, (soms) schaarse, vakbekwame mensen aan jouw onderneming binden en daarmee jouw doelstellingen te verwezenlijken? Neem dan contact op met je lokale Thexton Armstrong kantoor. Een adviseur bij jou in de buurt komt graag met je kennismaken. Thexton Armstrong heeft jarenlange (internationale) ervaring in hoe je personeel binnen het MKB kan motiveren teneinde beter te presteren en/of goed presterend personeel gemotiveerd te houden.