Wist je dat marketing één van de grootste veroorzakers van winstlekkage is? Toch is er vaak weinig animo om resultaten van marketingstrategieën of marketingdata te bespreken. Veelal omdat marketinguitgaven worden gezien als kosten, in plaats van een investering. Er is daarom weinig interesse in de resultaten.

Over de offline marketingresultaten heerst de overtuiging dat het bijna onmogelijk is, of te kostbaar, om resultaten te meten. Voor online resultaatmeeting zijn diverse (gratis) mogelijkheden beschikbaar. Maar daarmee vergaar je vaak een overschot aan data.

  1. Een dagelijkse update voor jouw website

Te vaak wordt nog gedacht vanuit de 'brochure': we laten een nieuwe ontwikkelen en in duizendvoud bij ons afleveren. Terecht trots op het resultaat dat je mooie bedrijf en mooie producten en/of diensten laat zien. Vervolgens hoeven we pas weer na te denken over een nieuwe als de voorraad er bijna doorheen is. Of als écht grote veranderingen de brochure inhalen.

Bij een website is dit echt anders. Die moet je de dag na oplevering alweer aanpassen. Oké, bij wijze van spreken dan, net zoals je 'dagelijks' met een korreltje zout mag nemen. Waar het om gaat, is dat je dagelijks kan zien waar jouw website het goed of niet goed doet. Zorg dat je minimaal maandelijks de pagina's die het niet zo goed doen optimaliseert. Check of de wijzigingen het gewenste effect hebben.

  1. Hak de bomen voor het bos om

Wat ik bedoel is dat álles op het internet meetbaar is. Je komt dan met zoveel data te zitten, dat een analyse te veel tijd kost. Bepaal daarom met elkaar wat de zogenaamde KPI’s zijn: de Kritische Prestatie Indicatoren. Kritisch, omdat dat de indicatoren zijn waar je werkelijk wat mee kan. Zo is het aantal (unieke) bezoekers van jouw homepage een prestatie indicator, maar zeker niet kritisch.

Wellicht zijn de volgende wel de juiste KPI’s voor jou: hoeveel nieuwe klanten heeft de site opgeleverd? Hoeveel nieuwe verkoopgesprekken zijn er geboekt? Wat is de omzetgroei van jouw belangrijkste producten?

  1. Laat jouw websitepartner maandelijks jouw site analyseren

Toch is de redding misschien dichterbij dan je denkt. Degene die jouw website heeft gemaakt, en hopelijk ook actief beheert, kan met jou de resultaatmetingen doornemen. Omdat bijvoorbeeld Google Analytics (vrijwel) gratis is, willen we kennelijk geen geld uitgeven aan het meten van internet statistieken. Jouw websitepartner is als het goed is thuis in de taal en rapportages en kan jou advies geven over de wijzigingen en het resultaat.

Maar, de persoonlijke bedrijfsadviseurs van Thexton Armstrong zijn toch geen internetexperts? Dat klopt helemaal. Wat ik hierboven schets, is het constateren van een uitdaging: "hoe weten we of onze website voldoet" of "hoe weten we of onze website niet voldoet".

We gaan met jou en jouw team op zoek naar acties die tot de oplossing leiden. Vervolgens zorgen we dat de oplossing blijvend van aard is en leidt tot betere of, liever nog, de gewenste resultaten.

Met alle plezier maken we nader kennis met je om over onze aanpak van winstlekkages in het MKB te praten zodat je met meer plezier, meer vrije tijd en een beter resultaat kan ondernemen.

Maak vandaag nog een afspraak voor een inspirerende kennismaking!

Maak vrijblijvend kennis