Heb je weleens gehoord van het Pareto-principe? In de volksmond wordt het ook wel de 80/20 regel genoemd. Deze regel geeft aan dat een klein aantal oorzaken, verantwoordelijk is voor het grootste deel van de resultaten. Richard Koch vertaalde dit in zijn boek: “Het 80/20 Principe”, naar dat 80% van wat je bereikt in je leven, voortkomt uit 20% van je inspanning.

Wat betekent het Pareto-principe voor mijn bedrijf?

Klinkt interessant, maar hoe kan deze kennis mij als ondernemer nu verder helpen?Wat betekent dit in mijn zakelijke leven, voor mijn bedrijf? Een aantal voorbeelden:

Uiteindelijk gaat het er niet alleen om dat dingen goed gedaan worden, maar dat de juiste dingen goed gedaan worden.

Bijvoorbeeld: 20% van mijn inspanning levert 80% van mijn resultaat op

Vanuit dit principe kan ik drie verschillende keuzes maken:

  1. Zo door blijven gaan en niets veranderen. Tevreden zijn met het resultaat en accepteren dat we voor 80% van onze inspanning te weinig beloond worden;
  2. Proberen erachter te komen waarom 80% van mijn tijd maar 20% resultaat oplevert en harder gaan werken om het resultaat in deze tijd te verbeteren.
    Over het algemeen is dit een prima recept voor een burn out….
  3. Precies uitzoeken wat we in die 20% tijd goed doen en stappen zetten om de tijdsbesteding te optimaliseren en (veel!) effectiever te worden. Oftewel, slimmer werken! Uiteindelijk gaat het er niet alleen om dat dingen goed gedaan worden, maar dat de juiste dingen goed gedaan worden.

Een goede analyse van het klantenbestand geeft inzicht en helpt om keuzes te maken.

Bijvoorbeeld: 20% van mijn klanten neemt ongeveer 80% van de winst voor zijn/haar rekening

Weten wij precies welke klanten dat bij ons zijn? En waarom zijn zij klant van ons? Wat maakt hen loyaal aan ons? Maar het is misschien nog wel interessanter dat de andere 80% klanten dus maar 20% bijdraagt aan de winst. Een goede analyse van het klantenbestand geeft inzicht en helpt om keuzes te maken. In welke klanten steek ik mijn kostbare tijd en energie (en vooral in welke niet)?

Bijvoorbeeld: 20% van mijn producten is verantwoordelijk voor 80% van de omzet

Het zou nu wel heel makkelijk zijn om te concluderen dat de andere 80% dan dus maar uit het assortiment moet verdwijnen… Misschien is het feit dat we een groot aanbod hebben juist wel datgene dat ons aantrekkelijk maakt voor onze klanten. Daarnaast hebben we het hier over omzet. Het kan heel goed zijn dat producten uit de 80% groep door een hogere marge juist voor de winst zorgen, terwijl de ‘populaire’ producten nauwelijks bijdragen. Het blijft dus altijd zaak om niet alleen op omzet te sturen, maar ook de winstgevendheid scherp in de gaten te houden.

Ondernemer: werk niet harder, maar slimmer

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden binnen een onderneming te noemen waar het Pareto-principe op van toepassing is. Exact 80/20 zal het niet altijd zijn en er zijn natuurlijk uitzonderingen. Het feit blijft dat het veel kan opleveren wanneer we onze energie richten op de 20% die het verschil maakt, in plaats van op de 80% die niet veel toevoegt.

Met andere woorden: we hoeven niet harder te werken, maar juist slimmer.

Download de business case