Wat komt er bij je op als je aan het woord 'marketing' denkt? ‘Kostenpost’ of ‘investering’? Wat de bijdrage van marketing is aan de omzet en winst van jouw bedrijf, lees in je in deze blog.

Het lijkt zo’n klein verschil, spreken over kosten of over investeringen. Toch is het belangrijk om hier bij stil te staan. Kosten willen we namelijk zo snel mogelijk vergeten, terwijl we bij investeringen denken aan rendement.

Zo is het ook bij marketing: als je je budget weloverwogen uitgeeft, dan wil je ook zien wat het resultaat daarvan is. Het rendement moet er dan ook komen, want wat had je anders nog meer met dat budget en in die tijd kunnen doen?

Online versus offline

Online marketing is altijd goed te volgen, omdat letterlijk elke klik geregistreerd wordt en je precies kan zien hoe bezoekers naar je website komen en wat ze daar doen. Offline marketing vraagt iets meer inspanning en creativiteit om te achterhalen wat de effecten van je acties zijn.

Laat bijvoorbeeld jouw verkopers aan klanten vragen hoe ze bij jouw bedrijf gekomen zijn. Of gebruik een speciaal webadres (landingspagina) in een advertentie, zodat je weet dat alle bezoekers op dat adres (vrijwel zeker) via die advertentie binnenkomen.

Een model maken

Een oude Chinese wijsheid luidt: het beste moment om een boom te planten was twintig jaar geleden en het tweede beste moment is vandaag. In ondernemerstermen: als ik vandaag begin om een model te gebruiken en resultaten van mijn marketingacties verzamel, heb ik 'morgen' meer inzicht in de huidige en toekomstige resultaten.

Het beste moment om een boom te planten was twintig jaar geleden en het tweede beste moment is vandaag.

Hieronder een paar meetwaarden om te voorspellen en later te meten. De afwijking tussen je voorspelling en de werkelijkheid helpt je om je voorspellingen in de toekomst nóg beter te doen.

Meetwaarde

 Voorspelling 

%

 Werkelijkheid 

%

Lezers van de krant

100.000 

 

95.735 

 

Gaan naar de site

1.000 

1,0% 

1.242 

1,3% 

Bekijken aanbieding

850 

85,0% 

923 

74,3% 

Vragen informatie

600 

70,6% 

641 

69,4% 

Kopen aanbieding

500 

83,3% 

483 

75,4% 

Doen herhalingsaankoop

100 

20,0% 

117 

24,2% 

 

Stel dat jouw investering in de betreffende krantenadvertentie € 2.500 bedroeg (opmaak en mediakosten), ben je dan tevreden met die 483 verkochte producten terwijl je 500 verwacht had? In dit voorbeeld is het verwachte aantal aankopen en herhalingsaankopen toevallig gelijk (600), dus voor de langere termijn was de voorspelling juist.

Als je maximaal € 5,10 per verkocht product aan marketing wilt uitgeven, dan zat je bij de voorspelling goed (€ 2.500 / 500 = € 5,00) en in werkelijkheid fout (€ 2.500 / 483 = € 5,18) terwijl in beide gevallen inclusief de herhalingsaankopen van deze klanten je ruim onder dit budget zit (€ 2.500 / 600 = € 4,17).

Dus beschouw jouw marketingbestedingen altijd als investering, omdat je daarmee de organisatie leert het rendement van die investering te volgen en in de toekomst te maximaliseren.

In ons doorlopende onderzoek naar winstlekkage in het MKB, lees je dat marketing en sales de grootste veroorzakers van winstlekkage zijn. Download het onderzoek kosteloos!

Download de whitepaper