Marcel van Boheemen, directeur-eigenaar van Xantion, kwam er zeven jaar na de start van zijn bedrijf in 2007 achter dat hij vastzat in routines. Hij deed zijn zaken altijd op dezelfde manier als in het jaar ervoor. Tot hij in contact kwam met Thexton Armstrong.

"Een heel aardig model waarmee je uit je oude cyclus kan komen en fris naar jezelf kan kijken", zo omschrijft Boheemen de werkwijze van Thexton Armstrong. Die begint met een 'winstlekkagesessie' met de ondernemer, waarbij wordt gevraagd waarom hij of zij de dingen op de huidige manier doet. Kan het niet slimmer en beter?

Het hoe en waarom van een winstlekkagesessie

Onderdeel van de sessie is een grondige analyse, waarna je als ondernemer precies weet waar ongemerkt winst wegvloeit: bij de kosten, productiviteit, marketing of een ander belangrijk vlak. Uit onderzoek van Thexton Armstrong blijkt dat bij negen van de tien MKB-ondernemingen delen van de winst ongemerkt in rook opgaan. Gemiddeld bedraagt de winstlekkage acht procent van de omzet.

Door strategieën te hanteren die in vergelijkbare situaties/branches hebben gewerkt, kan dit snel worden opgelost. Zo ook bij Xantion, waar ze nog dagelijks de vruchten plukken van de winstlekkagesessies met Thexton Armstrong. Boheemen: "We hebben het woord ‘winstlekkage’ echt geadopteerd en geïntegreerd. Elke keer als iemand iets niet handig doet, dan is het: Hé, winstlekkage. Opletten!"

Aantoonbare financiële resultaten

Xantion verzorgt het ICT-beheer voor middelgrote bedrijven voor een vast bedrag per maand. Bij het in 2007 opgerichte bedrijf werken zo’n 35 mensen. Omdat meerdere werknemers hebben meegedaan aan de sessies – van vragen tot oplossingen – is het woord 'winstlekkage' gaan leven en zag men in dat het werk er beter en leuker door werd.

Door het advies van Thexton Armstrong zijn aantoonbare financiële resultaten geboekt. "Die ga ik nu niet verklappen, anders gaat de prijs omhoog", grapt Boheemen. Hij raadt het ondernemers aan een winstlekkagesessie te doen, zeker als hun bedrijf al een aantal jaren bestaat.

"Als je al vier à vijf jaar de dingen op dezelfde manier doet, moet je jezelf achter de oren krabben of dat nog wel de slimste manier van werken is." Een winstlekkagesessie gaat dan ook niet alleen om de centen, maar ook om de manier waarop jij jouw persoonlijke doelstellingen realiseert.

Marcel van Boheemen van Xantion over Thexton Armstrong:

 

 

 

 

 

 

Benieuwd naar meer klantverhalen? Bezoek dan onze referentiepagina. Wil je meer weten over winstlekkage? Ga dan naar www.winstlekkage.nl en download de rapportage van ons winstlekkage-onderzoek.