Als je je omzet wil verhogen, dan zijn er drie manieren. Je kunt je prijzen verhogen, meer verkopen aan je huidige klanten of aan meer klanten verkopen. Laten we eens kijken naar dat laatste: je omzet verhogen door meer klanten te hebben. Dat klinkt simpel, maar blijkt vaak lastiger dan gedacht.

Hoe zorg je er dan toch voor dat je je omzet verhoogt door aan meer klanten te verkopen? Door een goed actieplan te maken! Met de volgende zeven stappen laat ik jou zien hoe je dit kan doen.

Stap 1: Bepaal hoeveel extra klanten je wil hebben.
Wat is jouw omzetdoelstelling voor het komende jaar? Hoeveel van die omzet zie je vanuit je huidige klanten komen en welk doel stel je jezelf voor nieuwe klanten: hoeveel extra klanten (omzet) wil je werven? Maak dit doel onderdeel van je actieplan waarin je ook de volgende stappen opneemt.

Stap 2: Bedenk in welk klantsegment je wil groeien
Wanneer je weet hoeveel extra klanten je wil werven, bedenk dan binnen welk klantsegment je dat wil bereiken. Focus daarbij op het type klanten waarvan je weet dat ze waarderen wat jij doet en die je het meeste winst opleveren. Als je dat nog niet gedaan hebt, is het dus belangrijk een goede kostprijsberekening en nacalculatie te hebben.

Wanneer je weet hoeveel extra klanten je wil werven, bedenk dan binnen welk klantsegment je dat wil bereiken.

Stap 3: Omschrijf de ‘Buyer Persona’
Een 'Buyer Persona' is de afspiegeling van jouw doelgroep, samengevat in een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper. Jouw prospects krijgen daarmee een gezicht en komen als het ware tot leven. Dit helpt jou en je team bij het opstellen van relevante informatie en bij je communicatie richting deze potentiële klanten. Deze informatie stem je af op 'waar' in de 'buyer journey' deze prospects zitten (zie stap 6).

Stap 4: Omschrijf je waardepropositie
Wanneer je weet in welk klantsegment je wil groeien, formuleer je met jouw team een heldere waardepropositie. Bedenk met welke product/dienst-combinaties je de verwachtingen van je klant kunt waarmaken of zelfs overtreffen. Verwerk de waardepropositie in het actieplan waarmee je nieuwe klanten wil werven.

Stap 5: Bedenk waar je nieuwe klanten zich bevinden
Vanuit jouw waardepropositie kan je bepalen waar de potentiële klanten te 'vinden' zijn die zich aangesproken voelen door deze propositie. Zo kun je met hen in contact komen en kan je jouw propositie presenteren. Dat kan bijvoorbeeld door uit te zoeken in welke netwerken en op welke socialmedia-platforms ze actief zijn en daar dan zelf ook actief te worden. Zorg steeds voor informatie die waarde toevoegt, jouw klanten aan het denken zet, vragen beantwoord, een pijnpunt wegneemt of gewoonweg vermaakt.

Stap 6: Ga aan de slag met de 'Buyer Journey'
De 'Buyer Journey' is de zogenaamde reis die een prospect maakt voordat deze klant wordt. Van de fase van de bewustwording van een probleem of behoefte tot het besluit met welke partij uiteindelijk zaken zal worden gedaan. Het is van belang dat je weet in welke fase van de buyer journey de prospect zich bevindt. Op die manier kun je voor elke fase de juiste aanpak hanteren en zo je potentiële klanten interesseren zodat ze voor jouw oplossing kiezen. Het heeft immers geen zin om iemand een auto proberen te verkopen als diegene nog helemaal niet weet of een auto wel de beste oplossing is.

Stap 7: Monitor en evalueer je plannen
Monitor wat het effect van alle acties is en hoe de resultaten zich verhouden tot jouw doelstellingen. Houd bij hoeveel nieuwe klanten je hebt gekregen vanaf het moment dat je met je actieplan bent begonnen. Onderzoek welke acties het meest succesvol waren, achterhaal waarom dat zo is en breid deze activiteiten uit. Leer van je ervaringen en blijf zo jouw plan met je team ontwikkelen.

Onderzoek welke acties het meest succesvol waren, achterhaal waarom dat zo is en breid deze activiteiten uit.

Meer klanten werven lukt het best wanneer je een actieplan én een planning maakt. In het actieplan omschrijf je welke activiteiten je uit moet voeren en in je planning neem je deze activiteiten op. Belangrijkste van alles: Ga het doen!

Wil je aan de slag met het werven van meer klanten en wil je hierover graag meer advies of kun je hulp gebruiken bij het opstellen van een actieplan en een planning? Neem dan eens contact op met een adviseur van Thexton Armstrong bij jou in de buurt.

Haal jij het maximale uit je bedrijf?
Het is soms niet makkelijk, ondernemen. Zeker niet als je mogelijkheden ziet om je bedrijf verder te laten groeien, maar tegen allerlei zaken aanloopt op de weg daar naartoe.. Als ondernemer hoef je niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. In ons gratis e-book 'Mooier dan de hoofdprijs' geven we je daarom graag tips om het maximale uit je bedrijf te halen.

Download de whitepaper