Veel en hard werken in je bedrijf betekent dat je geen ondernemer, maar eigenaar van een job bent geworden. Realiseer jij je dat ook? Lees dan het verhaal van Johan en onze vijf tips om van je bedrijf een waardevol bezit te maken en succesvol te ondernemen. 

Johan is ondernemer. Hij had zijn bedrijf zelf opgericht en maakte de afgelopen twintig jaar een mooie groei door. Ooit begonnen met een startkapitaaltje, een idee en een compagnon, nu een stevig bedrijf met 25 man personeel, 40 flexkrachten en een goed klantenbestand.

Zijn hobby was zijn bedrijf geworden, zijn werk verving helaas ook bijna al zijn andere hobby’s (alleen af en toe golfen zat er nog in). Te vaak was er weinig tijd voor privé. Maar Johan wist niet beter dan dat hard werken loonde. Tot hij Arnold ontmoette bij een golfdag, georganiseerd door de industrievereniging waar ze allebei lid van waren.

Arnold is ook ondernemer, met een bedrijf waar 50 mensen hun brood verdienen. Daar hielden de gelijkenissen ook wel op, want Arnold had een hele andere manier van ondernemen. Daar waar Johan nauwelijks de tijd kon vinden om deze golfmiddag in zijn agenda vrij te houden, wekte Arnold niet de indruk heel druk te zijn.

"Zullen we afspreken dat de telefoons uitblijven?" had Arnold gevraagd, nadat Johan voor de vierde keer had opgehangen. "De zaak loopt vast wel een middagje zonder jou."

"Ja, dat kan wel, denk ik," had Johan toegegeven, "ik ruim morgen de rommel wel weer op."

"Rommel?" vroeg Arnold.

"Nou ja, ik bedoel dat als ik geen oogje in het zeil houd, er fouten gemaakt worden. Dan kan ik morgen weer puinruimen," zei Johan.

"Oh," zei Arnold.

"Heb jij dat niet dan?" vroeg Johan.

"Nee," zei Arnold, "eigenlijk houd ik niet zo'n oogje in het zeil, zoals jij zegt."

Als ik geen oogje in het zeil houd, worden er fouten gemaakt. Dan kan ik morgen weer puinruimen.

"Hoe weet je dan of het goed gaat?" vroeg Johan.

"Ik heb een aantal zeer betrouwbare en capabele mensen die daarvoor zorgen," zei Arnold, terwijl hij zijn bal klaarlegde voor de afslag. Met een mooie 'ping!' schoot de bal weg.

"Ik heb ook capabele mensen," zei Johan, "maar ik moet zelf altijd de puntjes op de i zetten." Ook hij legde zijn bal klaar en joeg hem over de fairway in de richting van de vlag.

"Ik doe eigenlijk niks inhoudelijks in mijn bedrijf," vervolgde Arnold, "Ik zet samen met mijn team de lijnen uit, maar het team doet het werk."

"Wat doe jij dan de rest van de tijd?" vroeg Johan, wiens wenkbrauwen omhoog gingen.

“Begrijp me niet verkeerd, Johan, ik besteed nog wel tijd aan mijn bedrijf,” vervolgde Arnold, "maar lang niet zoveel meer. Ik heb mij gerealiseerd dat als ik nog steeds dingen doe in mijn bedrijf, ik eigenlijk eigenaar ben van een job. En dat was niet de reden waarom ik ondernemer ben geworden."

Aals ik nog steeds dingen doe in mijn bedrijf, ben ik eigenlijk eigenaar van een job.

"Ik begrijp je niet," zei Johan, "Ik ben toch ook 100 procent eigenaar net als jij?"

"Jawel," zei Arnold, "maar wat is het verschil met een baan, in jouw geval? Je doet nog steeds een groot deel zelf, als jij er niet bent loopt het mis en jouw agenda wordt nog steeds bepaald door anderen. Als je eigenaar bent van een bedrijf, loopt alles door, ook al ben je er niet." Arnold legde aan voor zijn put, terwijl Johan de vlag optilde. Met het balletje in de hole, viel bij Johan ook het kwartje.

"Nu snap ik het. Ik heb zelf ook het gevoel dat als ik tegen een boom rij, mijn bedrijf binnen de kortste keren ophoudt te bestaan. Als ik er niet ben, wordt er niks verdiend. En dat van die agenda, nou ja, dat heb je gezien. Maar hoe kom ik daar dan af?"

"In 5 stappen kom je een heel eind," zei Arnold, "maar eerst maken we het rondje af."

Johans gedachten waren nog steeds bij 'eigenaar zijn van een job', toen ze bij het clubhuis aankwamen.

"OK," zei hij, "ik betaal de drankjes, als jij me uitlegt hoe ik eigenaar wordt van mijn bedrijf – iets dat ik dacht te zijn, maar in werkelijkheid inderdaad niet ben."

Ze proostten op Arnolds overwinning (een verschil van vijf slagen met Johan), waarna Arnold een zeer nieuwsgierige Johan begon uit te leggen wat hij had gedaan.

1. Bepaal de urgentie van de situatie

"Wat allereerst belangrijk is om te beseffen, is hoe urgent het voor jou is om uit die situatie te komen. Dus: hoe erg is het voor jou om zo onmisbaar te zijn voor je bedrijf? Hoe erg is het om veel tijd en energie te steken in je bedrijf, ten koste van je gezin en hobby's, om een beetje winst te maken of zodat je bedrijf alleen je salaris kan betalen? De eerste stap op weg naar je bedrijf als waardevol bezit, is een grondige analyse van de huidige situatie."

2. Weet waar je heen wil

"Om in beweging te komen, heb je een visie en doelstellingen nodig. De eerste is om te bepalen hoe jij wil dat jouw situatie eruit ziet, als je bent waar je wil zijn. Jouw visie op de toekomst dus. Hoe moet jouw leven er volgens jou uitzien over vijf jaar? En wat betekent dat dan voor de doelstellingen van je bedrijf?"

3. Stel een plan op voor de toekomst

"Na deze visie, stel je een plan op om van vandaag naar over-overmorgen te komen. Samen met de urgentie om iets aan je situatie te doen en de visie op het eindresultaat vormt het plan de motor van de beweging van je bedrijf."

4. Investeer in goed personeel

"Om die motor te starten en in gang te houden, heb je nog twee dingen nodig. Investeer bewust in de juiste mensen, waaronder jezelf. Schakel iemand in die jou uitdaagt om anders naar je bedrijf te kijken en die je op koers houdt als je afdwaalt."

5. Laat anderen plannen uitvoeren

"Klinkt goed!" Johan hing aan zijn lippen. "En de laatste stap?"

"Dat is eigenlijk geen stap", legde Arnold uit, "maar een proces. En deze stap zal je wel aanspreken, getuige jouw verhaal over oogjes in zeilen: meet alles wat er gebeurt, maar ga het niet zelf doen. Maak anderen verantwoordelijk. Vraag om verduidelijking van hun idee en laat ze veel zelf doen. Jouw focus blijft de visie, het plan en jouw persoonlijke en zakelijke doelstellingen."

"En wat moet ik met de rest van mijn tijd doen dan?", vroeg Johan. "Als ik zelf niks meer mag doen, alleen maar vragen stellen, houd ik vast veel tijd over!"

"Dat kan", zei Arnold, "maar die tijd heb je voorlopig nodig om in je eigen ontwikkeling te steken. En je kunt wat vaker met je vrouw op stap", vervolgde hij met een glimlach. "Dat heeft mijn relatie in elk geval veel goed gedaan." Johan kon zich dat helemaal voorstellen.

Ondernemer: je hoeft er niet alleen voor te staan

Herken je bovenstaand verhaal? Wellicht loont het om dan eens op een andere manier naar je onderneming te kijken door wat afstand te nemen. Niet iedere ondernemer vindt het even gemakkelijk om die afstand te nemen. Lees onze tips over wat je in dat geval toch kunt doen in onze whitepaper 'Ondernemer: je hoeft er niet alleen voor te staan.'

Download de business case