Stel, je hebt je bedrijf de afgelopen jaren weg kunnen houden van problemen. Eventueel heb je wat verlies moeten nemen, maar je bent niet ten onder gegaan. Misschien zelfs gegroeid, maar niet overdreven. De vooruitzichten zijn, na 10 jaar van crisis en post-crisis, weer echt positief. Maar nu heb je toch moeite om de omschakeling te maken van ‘besparen en op de kosten letten’ naar ‘maximaal groeien en kansen benutten door te investeren.’ Herken jij dit ook?

Merk jij dat je, ondanks de kansen die je ziet, moeite hebt om te groeien in zowel omzet als winst? Als jouw groei toch nog moeizaam gaat, hoe zou dat komen, denk je? De crisis is voorbij, toch?

Dat er veel veranderd is na de crisis heeft nog niet iedereen in de gaten. Het feit dat de telefoon niet meer zo vaak gaat is NIET het gevolg van de crisis. Niet meer. Wat is het dan wel?

In vijf stappen naar een winstgevend bedrijf

Mogelijk zijn er zaken die je kunt verbeteren om meer en betere klanten aan te trekken. Want meer en betere klanten betekent uiteindelijk meer winst! Doorloop deze vijf stappen om je bedrijf (weer) winstgevend te maken.

1. Zorg voor het juiste imago

Klanten reageren op jou en jouw bedrijf in overeenstemming met de manier waarop je ze behandelt. Dus als jouw klanten 'eikels' zijn, kijk dan eens in de spiegel en vraag jezelf eens af wat er verbeterd kan worden aan jouw manier van zaken doen. En geef niet de klant de schuld. Werk aan het verbeteren van je imago en trek zo meer de klanten aan die je verdient.

2. Vraag de juiste prijzen
De prijs die je vraagt voor je producten en diensten geeft weer hoe jij denkt over de waarde ervan. Als je denkt dat je alleen iets kunt verkopen door een lagere prijs te bieden dan de concurrent, heb je stap 1 nog niet gezet. Toon aan dat je beter bent en verhoog juist je prijs. Dat levert betere klanten op. En meer winst.

3. Doe niet te veel zelf
Als ondernemer doe je nog teveel zelf. Jij bent het bedrijf gestart (of hebt het overgenomen) en hebt door hard werken het bedrijf opgebouwd tot wat het nu is. Maar ondertussen werk jij 7 dagen per week en zitten je medewerkers vaker dan je lief is duimen te draaien. Zorg ervoor dat je als eigenaar van het bedrijf geen operationele bezigheden meer hebt. Verbeter de planning en delegeer zoveel mogelijk taken aan medewerkers. Die kunnen vaak meer en beter. Als je daaraan twijfelt, zorg dan dat ze jouw taken beter (gaan) doen dan jijzelf.

Zorg ervoor dat je als eigenaar van het bedrijf geen operationele bezigheden meer hebt.

4. Zorg voor een onderscheidend vermogen
Als je doet wat iedereen doet, dan krijg je wat iedereen krijgt. En daar dan een kleiner stukje van. Zorg dus dat je onderscheidend bent in wat je doet. Of je nu een ander product of dienst ontwikkelt, of het op een andere manier brengt, zorg dat je je onderscheidt als bedrijf. Marketing is vaak een onderontwikkeld gebied waar als eerste op wordt bespaard wanneer er geld nodig is. Investeer bewust in services aan je beste klanten en bijna-klanten, dan krijg je meer van die goede klanten.

Als je doet wat iedereen doet, dan krijg je wat iedereen krijgt. En daar dan een kleiner stukje van.

5. Maak wat je doet meetbaar
Doe alles elke dag een klein stukje beter en meet alles wat je doet. Als je het kunt meten, kun je het managen. Kan jouw bedrijf, kunnen jouw mensen, het morgen 0,1% beter doen dan vandaag? Zo’n klein beetje beter dat je het niet ziet? Moet lukken, toch? Als je dat 52 weken achter elkaar elke werkdag doet, ben je in één jaar 30% beter geworden. En dat is zeker zichtbaar! Zou dan een dagelijkse verbetering met een kwart procent (iets meer, 0,27%) haalbaar zijn? Ja? Dan word je over een periode van een jaar zelfs meer dan 100% beter! Door gewoon elke dag met jouw team jullie werk een heel klein stukje beter te doen. Én dat gedisciplineerd te blijven doen.

Lekt er winst weg uit jouw bedrijf?
Herken jij jezelf als ondernemende eigenaar van een mooi bedrijf in het beeld van 'hard werken, weinig verdienen?' Steek je veel tijd en energie in jouw bedrijf, om onder de streep (te) weinig over te houden? Dat komt mogelijk doordat de winst op de één of andere manier weglekt uit jouw bedrijf. In ons nieuwe Winstlekkage-onderzoek lees je wat winstlekkage is en waar in welk type bedrijf de winst weglekt. Download nu het onderzoek.

Download de whitepaper