Wanneer je op je werkplek precies weet waar alles ligt, ben je minder tijd kwijt aan zoeken. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? In deze blog lees je hoe je een werkplekorganisatie volgens de Lean 5S-methode kunt realiseren en daarmee de productiviteit verhoogt.

Waar is die slijptol nu weer? Waar heb ik dat overzicht nou gelaten? Iedereen raakt op zijn of haar werkplek weleens wat kwijt, of het nu je bureau, werkbank, auto, bus of loods is. Daardoor zijn we per dag flink wat tijd kwijt aan het zoeken naar onze spullen.

Daar komt nog bij dat er op een niet opgeruimde werkplek ook gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan rondslingerend (scherp) gereedschap, los verpakkingsmateriaal of niet weggewerkte kabels. Waarom zouden we onze werkplekken niet eens aanpakken?

Heb ik dit nodig om mijn werk te kunnen doen?
Nee? Plak er een (rode) post-it op en leg het opzij.

Stap 1 – Scheiden/sorteren

Ruim de rommel op je werkplek op en vraag je daarbij af: heb ik dit nodig om mijn werk te kunnen doen? Nee? Plak er een (rode) post-it op en leg het opzij. Dit geldt niet alleen voor kleine zaken, maar bijvoorbeeld ook voor kasten, bureaus, werkbanken en stoelen. Verwijder wat je niet nodig hebt of niet gebruikt en behoud wat je wél nodig hebt.

Stap 2 - Schikken

Geef alle spullen zonder post-it nu een vaste plaats. Het kan helpen om een scheiding te maken tussen in 'hot objects' (die je dagelijks/wekelijks gebruikt) en 'cold objects' (die je maandelijks of incidenteel nodig hebt). Zet de hot objects nu op de plekken waar je het snelst en makkelijkst bij kan, en de cold objects op de overige plekken.

Maak nu alles schoon. Ja, alles… Dus ook muren, vloeren en kasten. Gewoon doen, geen smoesjes!

Stap 3 - Schoonmaken

Maak nu alles schoon. Ja, alles… Dus ook muren, vloeren en kasten. Gewoon doen, geen smoesjes! Zorg ervoor dat alles vanaf nu ook schoongehouden wordt. Je zult merken dat het in een schone werkomgeving veel prettiger en efficiënter werken is.

Stap 4 - Standaardiseren

Maak duidelijke afspraken met elkaar om de werkplekken ook opgeruimd te houden. Visuele hulpmiddelen bieden uitkomst. Denk hierbij aan:

  • Belijning op de vloer, in een loods of magazijn waar bijvoorbeeld de stofzuiger moet staan.
  • Een gereedschapsbord met omlijning (schaduwbord), waarop direct zichtbaar is wanneer er gereedschap mist.
  • Kleurcodes, waardoor je precies weet welk gereedschap bij welke bus hoort.

Wijs ook verantwoordelijken aan, zodat het voor iedereen duidelijk is waar hij of zij op aangesproken kan worden.

Het belangrijkste is dat jij als ondernemer ook het goede voorbeeld geeft en iedereen blijft stimuleren en steunen.

Stap 5 - Standhouden

Standaardisatie zorgt er niet automatisch voor dat de werkplekorganisatie standhoudt. Dit is misschien wel het lastigste gedeelte en vereist de nodige discipline. Spreek elkaar aan op de afspraken uit stap 4. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld controlelijsten die die je (met elkaar) regelmatig evalueert.

Het belangrijkste is dat jij als ondernemer ook het goede voorbeeld geeft en iedereen blijft stimuleren en steunen. Zo zorg je ervoor dat de opgeruimde werkplek ook opgeruimd blijft!

Gewoon Beginnen

Werkplekorganisatie volgens de Lean 5S-methode kost in de basis geen geld en gaat je een hoop opleveren, dus wanneer ga jij beginnen? Ik hoor graag je ervaringen!

Wij publiceren regelmatig e-books en whitepapers over diverse onderwerpen die relevant zijn voor jou als mkb-ondernemer. Benieuwd? Kijk dan op onze Downloads & Resources-pagina.