Binnen veel mkb-bedrijven is er een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd personeel. Dit belemmert je de vruchten te plukken die de huidige economie biedt. Volg onderstaand stappenplan om de instroom van nieuwe mensen te stimuleren.

 1. Breng de financiële gevolgen van het tekort in kaart

Zet de gevolgen van het personeelstekort voor de korte en lange termijn op een rijtje en reken deze om in geld. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Wat zijn de gevolgen voor mijn liquiditeit?
  • Welke invloed heeft dit op mijn klantentevredenheid? (Moet ik klanten teleurstellen?)
  • Welke invloed heeft dit op mijn huidige personeel? (Wordt de werkdruk te hoog?)

2. Zie het aannemen van personeel als core business

Staan de alarmsignalen op rood op basis van bovenstaande inventarisatie? Geef personeelswerving dan nóg meer prioriteit. Maak het net zo belangrijk als je andere primaire werkzaamheden, zoals het binnenhalen van opdrachten en het uitvoeren van je diensten. Maak het een standaardonderdeel van je bedrijfsvoering en strategie.

Door werving meer aandacht te geven en net wat harder te lopen dan je concurrent, kun je al een grote slag slaan.

Jouw concurrenten/concullega’s vissen in dezelfde personeelsvijver. Natuurlijk kun je overwegen om met hen samen te werken. Als dit niet mogelijk is, dan moet je je gaan onderscheiden. Door werving meer aandacht te geven en net wat harder te lopen dan je concurrent, kun je al een grote slag slaan.

 3. Stel een wervingsteam samen

Kijk binnen je bedrijf of je een team kunt samenstellen dat de personeelsuitdaging op kan pakken. Het werven van nieuw personeel vergt kennis op het vlak van P&O, financiën, creativiteit en commercie. Het team bestaat daarom bij voorkeur uit een gemengd gezelschap, afhankelijk van de mogelijkheden binnen je bedrijf. Denk hierbij aan:

  • Directeur/eigenaar
  • HRM-medewerker
  • Financieel medewerker
  • Vertegenwoordiger van de ‘werkvloer’
  • Commercieel medewerker

In twee ochtendsessies kun je met zo’n team al veel bereiken. Vraag jezelf hardop af waarom jouw onderneming wel of niet interessant kan zijn voor nieuwe mensen. Voorbeelden van factoren zijn: salaris, reistijden, soorten werk, werksfeer, persoonlijke ontwikkeling, etc.

4. Beschrijf doelgroepen voor personeelswerving

Probeer bij het in kaart brengen van je doelgroepen 'out of the box’ te denken. Zijn bijvoorbeeld instromers, statushouders en gepensioneerden interessante opties die nu blijven liggen? Vergeet natuurlijk ook niet detacheerders, werving- & selectiebureaus en het UWV.

5. Maak een concrete actielijst

Na het doorlopen van bovenstaande stappen heb je inmiddels een goed beeld van je personeelssituatie. Hierdoor wordt het al een stuk makkelijker om concrete actiepunten op te stellen. Een hulpmiddel daarvoor is om je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen om te zetten in actiepunten:

  • Zijn er kansen die je tot nu niet hebt benut (met je sterktes)?
  • Zijn er zwaktes die je kunt verbeteren (om bedreigingen af te wenden)?
  • Hoe ga je je doelgroepen bereiken?

Je kunt beter drie dingen heel goed doen dan tien dingen half.

Maak aan de hand van de actielijst keuzes en houd daarbij o.a. rekening met de slagingskans, de financiële impact, het rendement en de impact op de organisatie.

Je kunt beter drie dingen heel goed doen dan tien dingen half. Hoe mooi de actielijstjes ook zijn, als je er daarna niets mee doet heeft het geen enkele waarde. Aanpakken dus!

Wij helpen je graag

Jouw medewerkers zijn de belangrijkste drijver voor de groei van je mkb-onderneming. Download onderstaande whitepaper om op juiste en slimme wijze een winning team te creëren. Heb je specifiekere vragen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

 Download whitepaper