Zie jij ook op tegen nacalculaties? Dan ben je zeker niet de enige ondernemer. Logisch: je kijkt liever uit naar de volgende order die je naar verwachting wél met winst gaat realiseren, dan naar een nacalculatie met een minder positieve uitkomst. In deze blog lees je hoe je, dankzij inzichten uit nacalculaties, nieuwe opdrachten met een gezonde(re) winst kunt realiseren.

Je kunt je voorstellen dat een bedrijf dat altijd de goedkoopste wil zijn en toch winst wil maken, een mindere kwaliteit en/of service moet bieden om de kostprijs te drukken. Is dit ook bij jouw onderneming het geval? Dan herken je je wellicht in het verhaal van één van mijn klanten.

Ik vertelde hem dat hij met een betere propositie en prijsbeleid de opdrachten al bij verkoop met winst kon begroten.

Deze ondernemer verklaarde mij voor gek toen ik het uurtarief van zijn medewerkers had uitgerekend, omdat het volgens hem ‘totaal niet marktconform’ was. Hij ging echter voorbij aan het feit dat hij een kleiner team had dan de concurrenten waarmee hij zichzelf vergeleek. Ik vertelde hem dat hij met een betere propositie en prijsbeleid de opdrachten al bij verkoop met winst kon begroten.

Gezonde(re) winsten

De volgende stap was een lastige: het maken van nacalculaties. Lastig omdat die – zeker als je hier net mee begint – eerst een minder positieve uitkomst laten zien. Bij de ondernemer bleek een scheve verhouding te bestaan tussen de kosten van stafmedewerkers (geen directe opbrengst) en die van operationele medewerkers (direct declarabel op opdrachten).

Soms was het zelfs mogelijk om nog voor de eindoplevering bij te sturen.

De kosten van de medewerkers die niet declarabel waren, konden onvoldoende worden (terug)verdiend door de declarabele medewerkers. De ondernemer zag echter na enkele nacalculaties de winst toenemen, doordat hij inzicht kreeg in alle kosten. Soms was het zelfs mogelijk om nog voor de eindoplevering bij te sturen.

De nacalculaties lieten bovendien zien hoe de begrotingen van nieuwe opdrachten met een gezonde(re) winst gerealiseerd konden worden. De klant in kwestie (en zijn projectleiders) zien de nacalculatie daarom nu echt als uitkomst!

Hoe bepaal je jouw (kost)prijs?

Misschien is het bovenstaande voorbeeld ook op jouw bedrijf van toepassing. In onze whitepaper 'Hoe bepaal je jouw (kost)prijs?' zetten we uiteen hoe jij jouw kostprijsberekeningen voor het nieuwe jaar op orde krijgt. Met de handige worksheet kun je daarna direct zelf aan de slag.

Download de whitepaper

In deze video vertelt bouwondernemer Kees Wolswinkel hoe hij de samenwerking met ons ervaren heeft en wat het hem persoonlijk en zakelijk gebracht heeft. Voor de goede orde voeg ik er aan toe dat Kees niet de ondernemer uit bovenstaand voorbeeld is.