Eindelijk, er is weer wat optimisme in het land. De statistieken buigen weer voorzichtig omhoog. Handel en investeringen trekken aan. Woningbouw krijgt weer lucht en de consument gaat meer besteden. Nog belangrijker, MKB ondernemers die ik de laatste tijd spreek zien daadwerkelijk meer offerte aanvragen binnenkomen en een hogere conversie.

Het gaat beter, maar kijk uit, gaat het ook daadwerkelijk beter met jouw onderneming of dender je met een sneltreinvaart het ravijn in? Betekent meer orders en een toename van de omzet ook automatisch een toename van de winst?

De laatste acht jaar is voor veel MKB ondernemers een overlevingsslag geweest. Veel bedrijven zijn tot het minimum afgeslankt. Dit heeft vooral veel gekost met als gevolg dat de financiële reserves geminimalieerd zijn. Ondanks stijging van de kosten zijn de verkoop prijzen de laatste vijf jaar veelal niet verhoogd. Om het hoofd boven water te houden hebben ondernemers en het overgebleven personeel soms onmenselijke inspanningen en werkuren geleverd. Vrijwillig of gedwongen kortingen op hun inkomen moeten incasseren en regelmatig projecten tegen kostprijs of verlies uitgevoerd.

Hoera, er komen weer meer orders!

Wat nu? Gaan we nu allemaal nog harder werken? Voor wat? Meer orders verwerken tegen kostprijs of verlies? Het is nu belangrijker dan ooit om volledig grip te houden op de liquiditeit en kasstroom van de firma. Meer opdrachten betekent meer kosten, die veelal moeten worden voorgefinancierd. Het personeel is inmiddels gewend aan weinig werk en heeft de productiviteit daarop afgestemd. Inhuurkrachten zijn duur en vreten aan je marge op projecten die je mogelijk tegen kostprijs hebt binnengehaald, dus, gegarandeerd verlies. De bank geeft nog steeds niet thuis als het om financiering van je onderhanden werk gaat. En eerlijk gezegd, geef ze eens ongelijk, zij weten ook dat de marge op jouw projecten de kosten niet kan dekken.

Het is nu belangrijker dan ooit om werk binnen te halen dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan het rendement.

Voor je het weet heb je een vol orderboek en kan je de belasting, premies en salarissen niet meer betalen. Het is nu belangrijker dan ooit om werk binnen te halen dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan het rendement. Dat betekent dat jouw klanten jouw toegevoegde waarde kennen en onderkennen, dat jij precies weet welke klanten jouw toegevoegde waarde waarderen en bereid zijn je een goede prijs te betalen. Tegelijk zal je jouw werknemers weer op scherp moeten zetten. Er moet weer geleverd worden en dat betekent dat een ieder 100% bij de les is en in staat is te leveren wat van hem of haar wordt verwacht.

Thexton Armstrong doet al jaren onderzoek naar Winstlekkage; wij hebben al honderden ondernemers geholpen met het verhogen van de winst en waarde van hun onderneming. Wij laten je zien waar de gaten vallen, hoeveel je dat potentieel kost en wat je eraan kan doen. En dat doen we kosteloos! Maar niet voor niets… Met een goed doordacht plan en een partner, die niet alleen zijn verantwoordelijkheid neemt om de gestelde doelen te realiseren, maar jou ook houdt aan jouw verantwoordelijkheden, kun jij jouw bedrijf weer voor je laten werken, in plaats van andersom.

Nog niet helemaal overtuigd van het feit dat ook bij jou een deel van je winst weglekt?
Lees het laatste overzicht van ons doorlopende onderzoek naar winstlekkage® in het MKB.