Heb jij daar ook last van als ondernemer; keer op keer vertel je je medewerkers wat ze moeten doen, maar ergens gaat er iets mis omdat ze niet doen wat jij eigenlijk wilt.

Tegelijkertijd vormen je medewerkers vaak je grootste kostenpost en bepalen ze ook nog eens voor een groot gedeelte het succes van je onderneming. Des te belangrijker is het dus dat je ervoor gaat zorgen dat je medewerkers wel gaan doen wat je wilt.

Maar hoe doe je dat dan? Deze 5 stappen helpen je dit te veranderen.

1. Wat is de bedoeling van jouw onderneming?

Als ondernemer heb je een beeld van wat er moet gebeuren en waarvoor. Je weet wat je wilt bereiken. Je hebt een duidelijk beeld over hoe je bedrijf er over enkele jaren uit moet zien.

Het is mooi als je hierover hebt nagedacht en voor jezelf een duidelijk beeld hebt. Maar als dit allemaal in je hoofd zit en het is niet bekend bij je medewerkers, dan gaan die hun eigen gang en volgen een koers die niet overeenkomt met de koers die jij voor ogen hebt.

2. Communicatie

Het goed formuleren van wat jij met je bedrijf wilt bereiken, is dan ook een belangrijk onderdeel voor een goede communicatie met jouw medewerkers. Het delen van deze informatie en het regelmatig terug laten komen in besprekingen zorgt ervoor dat je medewerkers goed weten wat jij belangrijk vindt. Op deze manier wordt de betrokkenheid van je medewerkers groter en kunnen ze meedenken en aanvullingen geven. 

3. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Als we allemaal weten wat er moet gebeuren, wil dat nog niet zeggen dat dat ook in werkelijkheid gaat gebeuren. Voor je medewerkers moet duidelijk zijn wat van ze verwacht wordt. Ze moeten weten welke resultaten wanneer geleverd moeten worden, waarvoor ze verantwoordelijk zijn. Het uitdelen van verantwoordelijkheden is vaak niet het moeilijkste. We noemen dat ook wel delegeren. Lastiger is het om daar ook bevoegdheden aan te koppelen. Dus binnen welke kaders mogen er zelfstandig beslissingen genomen worden. Bevoegdheden uitdelen betekent loslaten en dat is veel lastiger.

4. Kennis en vaardigheden

Als je dan loslaat, ga je er wel vanuit dat die medewerker ook in staat is om de verwachtingen waar te maken. Dat kun je pas doen als je weet over welke kennis en vaardigheden hij of zij beschikt en in hoeverre je medewerker bereid is daaraan te willen werken mocht dat nodig zijn.

5. Individuele gesprekken

Er is maar één manier om hier achter te komen; je zult regelmatig individuele gesprekken met medewerkers moeten voeren om de bovenstaande stappen te doorlopen. 

Wil je weten hoe je dat aanpakt? Download dan ons whitepaper 'Haal meer uit je personeel'.

Download de whitepaper