Als actief hardloper stel ik mij af en toe een serieus doel. Dit jaar is dat de marathon van Eindhoven met als doel om een snellere tijd te lopen dan de laatste keer in 2014. Ik weet ook hoeveel sneller ik zou willen lopen. Een marathon lopen doe je niet zomaar eventjes, maar vergt een uitgebreide voorbereiding. Ik ben serieus gaan trainen sinds het begin van dit jaar (daarvoor liep ik gewoon 1-2 keer per week om mijn conditie te onderhouden). Ik start dus niet vanaf nul, maar heb al een redelijke basis. Dit wordt mijn vijfde marathon, dus ik weet heel goed waar ik aan begin.

Toch is er een heel groot verschil met de vorige keren. Ik wil namelijk weer wat sneller gaan. Als ik dan dezelfde training als de laatste keer zou volgen, dan is de kans groot dat mijn resultaat ook hetzelfde blijft. Ik wil echter meer bereiken en dus moet ik mijn training beduidend anders aanpakken. Ik zal niet te ver in de techniek duiken voor dit blog, maar deze keer moet ik bewust trainen om mijn paslengte te vergroten. Daar bestaat geen wondermiddel voor en ook geen eenduidige oplossing. Er zijn vele meningen en de realiteit is dat je een combinatie van allerlei trainingen moet doen waarbij je tevens heel erg bewust moet werken aan je looptechniek. Dit alles heb ik voor mijn laatste marathon helemaal niet hoeven doen.

Hetzelfde doen, en meer bereiken?

Wat heb je hier nou aan als ondernemer? Als business coach werk ik met veel ondernemers. Helaas zie ik maar al te vaak dat wordt gedacht dat als je maar meer van hetzelfde doet, je ook meer kunt bereiken. Bovendien is er geen duidelijk doel en al helemaal geen plan over hoe ze dan meer denken te bereiken. Als dan achteraf niet de beoogde groei is behaald (in omzet, winst, aantal mensen of combinaties hiervan), vinden ze dit toch vreemd.

Ik zie maar al te vaak dat wordt gedacht dat als je maar meer van hetzelfde doet, je ook meer kunt bereiken.

Maar is het niet juist vreemd dat als ik mijn verhaal vertel over mijn plannen voor de marathon, iedere ondernemer instemmend knikt en het heel normaal vindt dat ik mijn training aanpas om een hoger doel te bereiken?

Hardlopen = ondernemen

Als je het zo bekijkt verschillen hardlopen en ondernemen eigenlijk niet zo veel van elkaar. Laten we eens kijken naar wat parallellen:

  • Doel(en) stellen

Met een marathon in het vooruitzicht en de wens om een bepaalde tijd te behalen, klinkt het makkelijk om een doel te stellen. Maar voor een onderneming is dat net zo eenvoudig, zolang je maar een duidelijke einddatum kiest, zoals het einde van dit jaar, en een duidelijke prestatie nastreeft, zoals X procent meer winst of omzet in vergelijking met vorig jaar, of een absoluut getal, zoals €50.000,- meer winst.

  • Realistisch en uitdagend

Je stelt een doel natuurlijk niet zomaar. Het moet wel realistisch en tegelijkertijd uitdagend zijn. Ik weet wat mijn vorige tijd was en ook dat ik met bepaalde aanpassingen aan mijn training sneller kan gaan lopen. Als ondernemer moet je dus wel goed beseffen met welke mensen, middelen en aanpak je de vorige keer een resultaat hebt behaald en een idee hebben van de zaken die je anders kunt aanpakken om meer resultaat te bereiken. Bovendien heb je ook nog te maken met externe factoren van de markt. Dat is een complex geheel, maar je kunt dat redelijk eenvoudig opsplitsen in verschillende onderdelen. Bekijk vervolgens bij ieder onderdeel wat je wel of niet zou kunnen veranderen om meer te bereiken.

Een simpel voorbeeld is een bedrijf dat door groei toeneemt van vijf naar tien medewerkers. Wanneer je dan alles op dezelfde manier blijft doen, leidt dat gegarandeerd tot problemen. Met een verdubbeling van het aantal medewerkers moet je waarschijnlijk je processen aanpassen, iemand aanwijzen die een team kan aansturen, meer aan administratie doen, enzovoorts.

  • Een duidelijk plan

Als ik zomaar wat zou trainen en een beetje van alles zou doen, dan is de kans groot dat ik niet mijn beoogde resultaat behaal. Ik heb daarom een plan met verschillende soorten trainingen, met welke regelmaat ik die trainingen doe, tussendoelen (zoals een halve marathon halverwege mijn trainingsschema) en een duidelijke toename in het aantal kilometers per week, zodat ik ook in staat ben zo’n lange afstand te kunnen uitlopen.

Ook een onderneming heeft een plan nodig, want anders doen we maar wat, worden we snel weer ingehaald door de waan van de dag en kunnen we onze ambities meteen weer in de ijskast stoppen. Een plan hoeft niet moeilijk te zijn. Op een A4’tje moet je al in staat zijn de hoofdlijnen van je plan weer te geven: wat ga je wanneer veranderen en wat beoog je daarmee te bereiken?

Als ik zomaar wat zou trainen en een beetje van alles zou doen, dan is de kans groot dat ik niet mijn beoogde resultaat behaal.
  • Doorzettingsvermogen

Het spreekt voor zich dat je als marathonloper doorzettingsvermogen moet hebben. Ondernemen is niet anders. Gelukkig zie ik deze eigenschap bij veel ondernemers terug, maar helaas gaat er vaak te veel energie verloren aan het doen van dingen zoals we ze deden.

  • Focus

Doorzettingsvermogen kan alleen doeltreffend ingezet worden als je een duidelijke focus en discipline hebt. Zonder dat zal ik nooit in staat zijn om mijn doel te bereiken en jij als ondernemer ook niet.

Ondernemen en hardlopen hebben dus veel meer met elkaar gemeen dan dat je zou denken. Hopelijk helpt deze vergelijking je om jouw doelen nog beter vast te stellen en ze ook daadwerkelijk te gaan realiseren. Wij gaan graag het gesprek met je aan om te kijken hoe jij jouw eigen marathontijd kunt gaan verbeteren.

Om je alvast op weg te helpen, vind je hieronder een link naar ons e-book 'Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?' Hierin vind je alvast wat informatie over waar je allemaal aan moet denken om een groeiende onderneming ook daadwerkelijk meer geld te laten genereren.

New Call-to-action