Zeilen is heerlijk. Ik doe het graag, nog het liefst op mijn eigen zeilboot. Hoewel het ‘slechts’ een hobby is, neem ik het zeilen even serieus als mijn ondernemerschap. Zo heb ik eind juli een verbeterstap gezet, achteraf gezien onbewust volgens het PDCA-principe (plannen, doen, controleren, aanpassen).

Naarmate de jaren verstrijken, merk ik dat ik steeds voorzichtiger word. En dat is in dit geval een eufemisme voor angstiger. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Mijn verbeteringsplan was om bij een windkracht hoger dan 5 Bft te gaan zeilen op de Noordzee.

Voor deze zeiltocht, van Scheveningen naar IJmuiden, was de voorspelling windkracht 5 à 6 met kans op windkracht 7. Dat is hard, tegen het stormachtige aan. Hoe ik het heb aangepakt?

Ik wil onderzoeken waar mijn grenzen liggen, deze overgaan en tegelijkertijd gevaar voorkomen.

Fase 1 – Plannen

Ik wil goed voorbereid zijn op het zware weer dat mij kan overvallen. Waarom? De zee kan gevaarlijk zijn, en een schip kan vergaan als je verkeerd handelt. Niet meer durven varen vanaf windkracht 5, zorgt ervoor dat mijn boot steeds vaker in de haven blijft liggen.

Ik wil onderzoeken waar mijn grenzen liggen, deze overgaan en tegelijkertijd gevaar voorkomen. Voor mijn tocht is windkracht 5-7 voorspeld, dus ik heb de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen.

Alles binnenin de boot is ‘stormvast’ gezet, noodscenario’s zijn doorgesproken met mijn bemanning en het juiste zeil is aangeslagen. De vragen die overblijven: Welke koers zetten we uit? Waar kunnen we in geval van nood aanmeren? En wie of wat is de zwakste schakel?

Ik gebruikte wind, stroom en golven. Heerlijk!

Fase 2 – Doen

We hebben de tocht gemaakt. Grotendeels met windkracht 7. Het was spannend, inspannend en we vlogen over het water. Grote golven klotsen tegen de boot, een harde wind woei over het dek. Ik gebruikte wind, stroom en golven. Heerlijk!

Fase 3 – Controleren

Hebben we IJmuiden gehaald? Ja, en alles is heel gebleven. Het was echter vermoeiender dan we vooraf dachten. Ons zelfstuurmechanisme kon het namelijk niet aan, waardoor we geen hulpmiddel hadden om op terug te vallen. Het was gelukkig veel leuker dan gedacht en het ging ook sneller. Het schip deed het fantastisch en de bemanning ook.

Om terugval te voorkomen, ga ik elk jaar een nét te spannende tocht plannen.

Fase 4 – Aanpassen

De belangrijkste conclusies van mijn evaluatie: ons volgende schip heeft een stuurwiel nodig met een steviger zelfstuurmechanisme. Daarnaast kan mijn bemanning heel veel aan. En om terugval te voorkomen, ga ik elk jaar een nét te spannende tocht plannen om door te kunnen groeien.

Impressie van een spannende zeiltocht!

 

'Zeilen' en 'ondernemen' zijn leven

Als ondernemer doe ik het niets anders dan spannende momenten organiseren. Ik heb me ingeschreven op (te) uitdagende projecten en heb twee keer een klein bedrijf overgenomen, uitgebouwd en weer verkocht. Ik ben ingestapt bij Thexton Armstrong. Allemaal spannend, uitdagend en groeibevorderend, net als het zeilen. Ondernemen en zeilen zijn voor mij leven!

‘Op de winkel passen’ is niet de bedoeling. Uit je comfortzone komen wel.

Je kan jouw onderneming alleen veranderen als je zakelijk en persoonlijk de koers durft te veranderen en op je eigen kompas durft te varen. Dat is het uitgangspunt van het bedrijfsverbeteringsplan van Thexton Armstrong. Louter ‘op de winkel passen’ is niet de bedoeling. Uit je comfortzone komen wel.

Wil je ook verbeteren? Als ondernemer hoef je er niet alleen voor te staan. In onze whitepaper over dit onderwerp lees je wat Thexton Armstrong voor jou en je bedrijf kan betekenen.

Download de business case