Voor veel bedrijven trekt de markt aan, waardoor kansen ontstaan om door te groeien. Als ondernemer zie je die kansen en zit het in je natuur om deze te grijpen. Uiteindelijk wil je toch niet alleen je omzet zien groeien, maar ook je winst. Veel ondernemers lopen in hun groeiproces tegen een aantal obstakels aan. In deze blog lees je daarom drie veelvoorkomende obstakels en hoe je deze kan omzeilen.

1. De touwtjes in handen houden kost tijd

Op het moment dat het aantal opdrachten toeneemt, krijgt iedereen het drukker. Je bedrijf groeit en daardoor neem je nieuwe medewerkers aan. Dit betekent dat ook de verkoop, planning en financiële administratie meer werk kost. Ook al besteed je dit gedeeltelijk uit, als ondernemer wil je toch graag alles checken - en dat kost tijd.

Advies: wees de groei een stapje voor. Leg verantwoordelijkheden bij anderen neer en stuur op de resultaten van deze ‘anderen’, zodat je je handen voldoende vrij hebt.    

Leg verantwoordelijkheden bij anderen neer, zodat je je handen voldoende vrij hebt.

2. Een visie ontwikkelen vergt aandacht

Wanneer het geleidelijk aan drukker wordt, is het lastig om ruimte te creëren voor de ontwikkeling van een visie. Je bent immers al onderweg en er ontstaan ad hoc een hoop urgente zaken die jouw aandacht vergen. Ondernemers hebben hierdoor weinig ruimte om een visie te ontwikkelen en de stappen te zetten om de bijbehorende strategie te realiseren.

Advies: die visie is zeer belangrijk en jouw handleiding naar een succesvolle uitbreiding van je onderneming. Neem in het proces naar bedrijfsgroei ook structureel tijd om (met jouw team) een visie te ontwikkelen en te onderhouden.

3. Prestaties meten is cruciaal

Wat definieert succesvolle groei? Betekent dit dat processen efficiënter en dus duurzamer uitgevoerd worden? Dat het aantal uren per project gereduceerd wordt of dat medewerkers sneller ervaring opdoen en zo sneller door kunnen groeien? De enige manier om de groei van dit soort focuspunten te analyseren is meten, meten, meten. 

Advies: Definieer succes, voer structurele meetpunten in, geef medewerkers hiervoor verantwoordelijkheden en houd de meetpunten duidelijk en tijdsgebonden.

Ondernemer Mark wist door verschillende obstakels te omzeilen een groei door te maken naar een omzet van ruim een miljoen en € 165.000 winst.

10 tips om het maximale uit je bedrijf te halen

Advies zoals het bovenstaande heeft ook ondernemer Mark ingewonnen. Mark wilde met zijn organisatie vooruit, maar merkte dat dat niet vanzelf ging. Door verschillende obstakels te omzeilen heeft Mark uiteindelijk een florerend bedrijf met een omzet van ruim een miljoen en € 165.000 winst.

Wil jij weten welke obstakels Mark tegenkwam en hoe hij deze omzeild heeft? Lees dan het e-book: ‘Mooier dan de hoofdprijs: 10 tips om het maximale uit je bedrijf te halen.

Download de whitepaper