Ondernemen betekent risico’s nemen. Je bedenkt een strategisch initiatief, gaat daarmee aan de slag en kijkt of je daarmee jouw doel bereikt. Dat betekent niet dat ieder initiatief meteen succesvol moet zijn. Soms geldt dat een initiatief juist eerst moet mislukken om uiteindelijk een briljante dienst of product op te leveren.

Denk eens terug aan de tijd toen je net met je bedrijf startte. Wellicht had je destijds een beter idee, wilde je eigen baas zijn of wilde je gewoonweg meer verdienen en meer vrije tijd. Wat je reden ook was, je hebt de sprong gewaagd!

Om verder te komen met je onderneming moet je risico’s nemen, maar wel op een manier die beheersbaar is. Je wil immers niet dat door jouw inzet en betrokkenheid je bedrijf failliet gaat. Belangrijk hierbij zijn je toekomstvisie en strategie.

Om verder te komen met je onderneming moet je risico’s nemen, maar wel op een manier die beheersbaar is.

Gebruik je toekomstvisie en strategie

Succesvolle ondernemers hebben doorgaans allemaal een toekomstvisie en strategie voor hun bedrijf. Heb je die niet, dan is het net alsof je autorijdt zonder te weten waar je naartoe gaat. Als je je visie en strategie eenmaal hebt ontwikkelt, dan wil/moet je hier ook mee aan de slag. Met je strategie kun je immers de concurrentie voorblijven en jouw strategische initiatieven ontwikkelen en uitvoeren om op die manier je bedrijf continu te verbeteren.

Zonder toekomstvisie en strategie is het net alsof je autorijdt zonder te weten waar je naartoe gaat.

Geef medewerkers de ruimte

Denk niet alleen zelf na over strategische initiatieven, maar geef ook je medewerkers de ruimte om met nieuwe ideeën te komen en stimuleer hen om deze uit te voeren. Maak een gedegen planning en bespreek welke doelen je met elkaar wil realiseren. Geef jezelf, maar ook je medewerkers het vertrouwen en de ruimte om fouten te maken. Leer hiervan, zodat een initiatief de volgende keer met een beter resultaat kan worden neergezet.

Niet alle strategische initiatieven hoeven succesvol te zijn!

Als je doelgericht met een aantal initiatieven aan de slag gaat en jouw team precies weet wat je ermee wil bereiken en wanneer het een succes is, zet je de eerste stappen om je bedrijf te verbeteren. Moeten alle initiatieven succesvol zijn? Het liefste zou je natuurlijk zeggen van wel, maar dat hoeft helemaal niet. De beste ideeën en successen worden vaak eerst voorafgegaan door een briljante mislukking. Laat (de angst voor) een mislukking je dus niet tegenhouden, maar leer van je fouten en zorg dat het initiatief de volgende keer wél een succes wordt!

De beste ideeën en successen worden vaak eerst voorafgegaan door een briljante mislukking!

10 tips om meer uit je bedrijf te halen

Natuurlijk is ondernemen niet altijd even gemakkelijk. In ons e-book 'Mooier dan de hoofdprijs' vertelt ondernemer Mark hoe hij zijn bedrijf heeft laten groeien en lees je tien tips om meer uit je bedrijf te halen.

Download de whitepaper