Creatieve financiering voor de groei van je bedrijf?

De laatste tijd kom ik veel in contact met ondernemers die zitten te springen om liquiditeiten om de verdere groei van hun bedrijf te financieren. Vaak is het eerste waar je als ondernemer aan denkt, om naar de bank te gaan en daar een financieringsoplossing te vinden. Het blijkt echter juist dat een ondernemer nog aardig wat liquiditeit bijna letterlijk in het bedrijf heeft liggen. 

Loop eens een rondje door je bedrijf

Neem bijvoorbeeld jouw magazijn: loop er eens doorheen en kijk nog eens kritisch naar wat daar nog ligt en wat je eigenlijk niet meer gebruikt, of waar je (veel) teveel van hebt ingekocht.. Bij één van deze ondernemers leverde dit een aardige verzameling materiaal op, dat eigenlijk niet of nauwelijks meer een functie had.

Het verkopen van deze ongebruikte machines leverde de ondernemer €15.000,- euro op.

Via een opkoper leverde dit een fors bedag op, dat gebruikt kon worden voor investeringen in de groei van het bedrijf. Voor deze ondernemer maakte dit bedrag net het verschil om materiaal te kunnen inkopen voor een belangrijke order, met een behoorlijke marge. Bij een andere ondernemer stond een aantal machines, die verder niet meer gebruikt werden, te verstoffen. Het verkopen van deze machines leverde maar liefst €15.000,- euro op, ook voor extra liquiditeit om investeringen te kunnen doen.

Je magazijn is waardevoller dan dat je misschien denkt

Het magazijn is bij jouw bedrijf wellicht geen hot-topic. Het is niet de plek waar het geld wordt verdiend, er is vaak weinig tijd om aandacht aan te besteden en dikwijls worden er items opgeslagen onder het motto: “daar kunnen we nog wel iets mee" of "altijd handig, dan grijp je nooit mis". Klinkt dit herkenbaar voor jouw onderneming? Voor mij in ieder geval wel.

De 5S-methode: Scheiden, Sorteren, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.

Gebruik de jaarwisseling om de balans op te maken

Wil je zelf ook aan de slag, om je magazijn eens onder handen te nemen? De kerstperiode en de jaarwisseling staan voor de deur, oftewel een mooie tijd om de boel op te ruimen en de balans (letterlijk) op te maken. Wanner je dat gaat doen, dan is een goede aanpak essentieel. Gebruik daarom de zogenaamde 5S-methode, afkomstig uit het lean-gedachtegoed. Grote bedrijven passen dit toe, maar deze methode is ook uitstekend geschikt voor jouw onderneming. De 5S-methode bestaat uit de volgende centrale begrippen .

De vijf stappen van de 5S-methode:

1. Scheiden

Ruim je hele magazijn goed op en scheidt vervolgens spullen in een groep die je nog zeker nodig gaat hebben, welke spullen je niet meer nodig hebt en welke spullen verouderd of kapot zijn. Als je bij bepaalde spullen het niet zeker weet, kun je een label hangen aan het materiaal en bijvoorbeeld na drie maanden nog eens kijken of je het toch gebruikt hebt in die periode. Zo niet, dan kan het alsnog weg. 

Spullen die bij elkaar horen, liggen bij elkaar en alles dat vaak gebruikt wordt, ligt niet achterin het magazijn. 

2. Sorteren

Bij het opnieuw inruimen van het magazijn, sorteer je de boel. Alles krijgt een vaste plek. Spullen die bij elkaar horen, liggen bij elkaar en alles wat vaak gebruikt wordt, ligt vooraan in het magazijn. Zorg dat je medewerkers de sortering begrijpen en ondersteunen, zodat zij volgens deze sortering materialen en gereedschappen terug in het magazijn leggen.

3. Schoonmaken

Maak je magazijn eens van boven tot onder schoon. Schilder bijvoorbeeld je muren opnieuw, vervang scheef gezakte stellingen of breng nieuwe belijning aan. Naast de hygiënische kant hiervan, geeft het meteen een veel betere aanblik, die vaak doorwerkt in de motivatie van jouw team. Niet te vergeten wat leveranciers en klanten over jouw bedrijf zeggen als het er (altijd) schoon en opgeruimd is.

4. Standaardiseren

Verder kun je ook kijken of je bepaalde onderdelen kunt standaardiseren. Het is wellicht handig om voor handgereedschap zogenaamde schaduwborden te maken. Zo kun je makkelijk zichtbaar maken of een stuk gereedschap weg is. Wat ook een veelgebruikte techniek is, is om op de grond markeringen aan te brengen voor bijvoorbeeld de vaste plek van de oud papier container of de heftruck. Hierdoor is voor iedereen duidelijk wat de standaard is.

5. Stand houden 

Als laatste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de inzet van jou en jouw team geen eenmalige actie wordt, dus maak een eenvoudige controlelijst waarop je wekelijks afvinkt dat het magazijn is doorlopen en opgeruimd. Denk bijvoorbeeld aan de lijst die je in de toiletten ziet van benzinestations, op die manier kan jouw lijst ook opgebouwd zijn. Wanneer medewerkers per tourbeurt eindverantwoordelijk zijn, werken ze vast ook goed mee wanneer hun collega deze beurt heeft..

Het kritisch doorlopen van je magazijn is de moeite waard en kan je enorm veel opleveren! 

Een opgeruimd magazijn bespaart niet alleen geld

Het opruimen kan je via overcomplete of niet-gebruikte spullen geld opleveren, maar je gaat ook zien dat jij en je medewerkers minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar materiaal of gereedschap. Er zijn minder frustraties omdat iets dat kapot is gelijk gerepareerd wordt en er veel minder vaak wat kwijt is. Vergeet hierbij overigens niet je 'rijdende magazijn': de werkbusjes op de weg.

Zoals geschetst bespaar je hier mee én kan je geld vrijmaken om te gebruiken voor investeringen. Zo levert het misschien wel dubbel geld voor jou op; een besparing die gebruikt wordt voor een investering in de groei van jouw bedrijf. 

Groei duurzaam, beperk je winstlekkage

Graag helpen we jou om jouw bedrijf verder te laten groeien. Groei heeft niet alleen met investeren te maken, maar ook met het kritisch kijken naar je huidige bedrijfsvoering. Bij Thexton Armstrong helpen we veel ondernemers in dit proces en zorgen we dat winstlekkage geminimaliseerd wordt.

Wil je snel weten hoeveel winst er voor jou minstens te behalen valt? Doe dan de winstlekkage-quiz en kom erachter hoeveel winst er bij jouw onderneming ongemerkt wegvloeit.

 

Doe de winstlekkage quiz