Een bedrijf dat stil staat gaat achteruit. Daarom is het belangrijk om na te denken over de toekomst van je bedrijf. Om een heldere koers te bepalen die past bij de identiteit van jouw bedrijf moet je bepaalde – scherpe – strategische keuzes maken.

Er zijn talloze managementboeken, vaak in te moeilijke taal, geschreven over strategie waar je niet zo 1, 2, 3 de aansluiting mee maakt met jouw bedrijfsstrategie. Hoe krijg je toch een gedegen strategie op papier die bij je bedrijf past en waar je ook daadwerkelijk iets mee kunt?

Focus op het beantwoorden van een aantal kernvragen

Een strategie is eigenlijk niets meer en minder dan de juiste keuzes maken en deze consequent opvolgen. Mijn advies is altijd: houd het simpel en focus op het beantwoorden van vijf kernvragen:

  1. Creëer een visie: Wat is het ambitieuze beeld van wat jouw organisatie wil zijn en uitstralen in de toekomst?
  2. Focus op een deel van de markt: Wat is jouw doelgroep in welke markt?
  3. Kies een speerpunt: op product, service of prijs. Op welke van deze drie wil jij excelleren?
  4. Zet globale marketing en communicatiedoelen op papier: Wat zijn de online en offline middelen die je inzet om de doelgroep aan te spreken?
  5. Bepaal de bedrijfsinrichting: Welke organisatie en mensen hebben we nodig om doelen te realiseren?

Bepaal vervolgens duidelijk wat de identiteit is van jouw organisatie en straal deze uit in alle uitingen van het bedrijf. Om een voorbeeld te noemen: wanneer service jouw belangrijkste kernwaarde is, moeten ook de monteurs – die voornamelijk op de weg zitten – naar de klant servicegericht denken én handelen.

Zet je ambitieuze toekomstbeeld om in realiseerbare doelen

Ten slotte maak je een actieplan met alle taken die uitgevoerd moeten worden om jouw ambitieuze toekomstbeeld waar te maken. Maak daarbij een goede verdeling onder medewerkers en stel realiseerbare doelen (SMART). Volg dit actieplan minimaal maandelijks op zodat je weet waar je staat.

Belangrijk is dat je je daarbij realiseert dat:

  • Jij en je medewerkers bepalend zijn of de resultaten behaald worden;
  • Strategie een voortdurende discussie is in de steeds, snel veranderende wereld om ons heen;
  • Winst als een sociale waarde zuurstof is voor de organisatie: winst geeft mogelijkheden voor de toekomst;
  • Elk bedrijf vaak zijn eigen grootste tegenstander is door interne tegenstellingen.

Om een koers te bepalen voor jouw bedrijf moet je scherpe, strategische keuzes (durven) maken. De adviseurs van Thexton Armstrong zijn dankzij hun jarenlange ervaring deskundig in het begeleiden van dit proces. Door samen met de mensen in de organisatie vragen te beantwoorden en keuzes te maken ontstaat eensgezindheid en kan de vooruitgang sneller verwezenlijkt worden.

Neem contact op met het lokale Thexton Armstrong kantoor bij jou in de regio. Een adviseur bij jou in de buurt komt graag met je kennismaken.