Het prijsbeleid voor een product of dienst wordt traditioneel eerst benaderd vanuit de kosten. Is dit wel de beste manier? In deze blog lees je drie andere aspecten om rekening mee te houden.

1. De ervaren toegevoegde waarde

Wees je bewust van het belang van je product/dienstverlening voor je klant. Mogelijk maakt het onderdeel uit van het primaire proces van de klant, anderzijds kan het ook een routine-aankoop zijn. Is er sprake van strategisch partnership of mag je leveren vanwege een knelpunt bij je klant? Dit heeft allemaal invloed op jouw 'machtspositie' als leverancier en daarmee de prijs die je kunt vragen.

2. De prijsstelling en -strategie (van de concurrent)

Heb je een heldere keuze gemaakt voor een prijsstrategie? Bij de beoordeling van je prijzen dient daar goed naar gekeken te worden in termen van kostenleiderschap, productleiderschap of klantenpartnerschap. Mogelijk nog belangrijker: hoe pakt de concurrent dit aan? Hebben zij (wel) heldere keuzes gemaakt?

3. Het onderscheidend vermogen van jouw product/dienst

Kunnen jouw klanten niet zonder je en kunnen ze altijd op jouw producten/diensten vertrouwen? Dan ervaart de klant toegevoegde waarde en is een hogere prijs mogelijk. Is het antwoord nee, dan staat de prijs mogelijk onder druk. Klanten willen bijvoorbeeld niet betalen voor faalkosten. Pas dan op voor de valkuil prijsconcurrentie.

Laat je niet te snel verleiden tot het aanpassen van jouw prijzen.

Vind jouw toegevoegde waarde

De prijs aanpassen is op korte termijn verleidelijk om opdrachten te krijgen, maar ik daag je uit om met je team aan de slag te gaan voor een duurzamer alternatief: een goede prijsstelling met meer winst tot gevolg. Dat kan alleen als je écht toegevoegde waarde biedt aan je klanten. Laat je niet te snel verleiden tot het aanpassen van jouw prijzen.

Wij publiceren regelmatig e-books en whitepapers over diverse onderwerpen die relevant zijn voor jou als mkb-ondernemer. Benieuwd? Kijk dan op onze Downloads & Resources-pagina.