Zou het niet fantastisch zijn als je je bedrijf met een factor 2 zou kunnen laten groeien? Of een factor 5? Of zelfs 10? Hoe zou je er dan voor staan? Natuurlijk is het fantastisch om een schaalbaar bedrijf te hebben, maar voordat de fantasie op hol slaat… Hoe kom je daar?

Het verschil tussen klein- en middenbedrijf zit hem niet zozeer in de omzet of het aantal werknemers (dit is wel zo volgens de definitie), maar in de attitude. De verandering van attitude komt voort uit de overtuiging dat je (al) een middenbedrijf bent – een soort van “Fake it, until you make it”. In deze blog geef ik je 3 manieren waarop je dit bewerkstelligt:

Het binnenhalen van een grote order kost vaak niet veel meer tijd dan een kleine.

1. Zeg “nee” tegen een deel van je klanten

Als je grootste orders 10 keer zo groot zijn als de kleine, stop dan met het aannemen van kleine orders. Het binnenhalen van een grote order kost vaak niet veel meer tijd dan een kleine.

Bij de start van de onderneming moest je misschien alles aannemen om de omzet op peil te houden. Echter, om door te groeien moet je je concentreren op de grote orders en “nee” zeggen tegen de kleine. Wellicht kun je die doorverwijzen naar een concullega.

2. professionaliseer de organisatie

Is het nog steeds zo dat het neefje van de buurman de ICT-zaken regelt? Dan wordt het tijd om dit professioneler aan te pakken. Dergelijke voorbeelden zie je vaker. Zoals een bedrijf dat heel lang geen receptionist(e) had en dat helemaal veranderde toen die er eindelijk was. Niemand had gedacht dat er zoveel tijd verloren ging aan het aannemen van telefoontjes en het ontvangen van gasten.

Bovendien heeft het bedrijf nu een professionele service en ontvangst, wat een groot effect heeft op het binnenhalen van betere en grotere klanten. Zorg er daarom voor dat je als ondernemer veel van je taken afstoot, zodat je je handen vrij hebt om aan je bedrijf te werken, in plaats van erin.

3. Breid het managementteam uit

Ik heb veel voorbeelden gezien van samenwerkingen tussen personen met een prachtig idee en de technische kennis om het te maken (de 'techneut') en iemand die weet hoe je aan klanten komt (de 'verkoper'). Die samenwerking kan tot een succesvol bedrijf uitgroeien. Tot op zekere hoogte.

Het zakt namelijk al snel in als de techneut en de verkoper niet een strateeg binnenhalen. Iemand die de onderneming helpt bij het maken en implementeren van een succesvolle langetermijnvisie en een robuust businessplan. Hetzelfde geldt voor een operationeel manager, die ervoor zorgt dat wat bedacht en verkocht wordt ook daadwerkelijk geleverd wordt.

Als je succesvol wilt overgaan van klein- naar middenbedrijf, is het essentieel dat jij als ondernemer beslissingen gaat nemen zoals een middenbedrijf dat doet. Daar helpen we je graag bij, zoals bij Marcel van Boheemen van Xantion ‘ICT uit de kraan’.

Download onderstaand e-book voor nog meer tips om van een kleinbedrijf uit te groeien naar een middenbedrijf.

New Call-to-action