Bijna alle ondernemers die ik ken, hebben (te)veel plannen voor de verbetering van hun bedrijf. Ze willen bijvoorbeeld nieuwe producten ontwikkelen, betere klanten werven, extra medewerkers binnenhalen of verhuizen naar een nieuw bedrijfspand. Herken je dat en wordt in jouw bedrijf wellicht ook maar een deel van deze plannen succesvol uitgevoerd. Of verloopt de implementatie niet snel genoeg naar jouw zin?

De vakantieperiode biedt een mooi moment om hier eens bij stil te staan. In deze blog benoem ik de drie grootste struikelblokken bij de implementatie van veranderplannen en geef ik je een remedie:

  1. Te weinig tijd

Je hebt een goedlopend bedrijf, dus is het druk. Hoewel je officieel niet zelf alle vragen hoeft te beantwoorden, weten werknemers dat ze bij jou – als de spil in het bedrijf – het snelst de oplossing vinden.

Je bent daardoor constant brandjes aan het blussen. Bovendien heb je eigenlijk net te weinig personeel en wil je voorkomen dat medewerkers ziek worden of zelfs weggaan – bijvoorbeeld vanwege stress. Kortom: geen wonder dat je nauwelijks toekomt aan het uitwerken van je (nieuwe) plannen, als de lopende zaken steeds weer al jouw tijd opslokken.

Je moet strikter worden en dat voelt wellicht onaardig.

Remedie:
Alleen door een persoonlijke verandering, krijg jij meer tijd. Als bovenstaande issues op jou van toepassing zijn, zou je kunnen proberen te stoppen met het beantwoorden van vragen die ook bij iemand anders neergelegd kunnen worden.

Je moet daarvoor strikter worden en dat voelt wellicht onaardig. Op de lange termijn levert jou dat tijd en mogelijkheden op voor de uitvoering van je plannen.

  1. Te grote stappen

Je wilt een grote stap zetten en hebt ideeën genoeg. Een nieuw product verkopen lijkt een goed plan. Maar een nieuw product in de markt zetten, is een lastige onderneming. Voor consumentengoederen zijn er zelfs onderzoekers die beweren dat tussen de 70 en 90 procent van nieuwe productlanceringen mislukt.

Maak er een project van en verdeel het in kleine, hapklare brokken.

Een essentiële eerste stap bij het verkopen van een nieuw product is natuurlijk vooraf marktonderzoek doen. Daarnaast vraag je je af of je het product met de bestaande machines en het bestaande personeelsbestand kan maken? En hoe zit het met marketing en distributie? Al met al rijst de vraag: is dit niet een te grote stap?

Remedie:
Maak er een project van en verdeel dat in kleine, hapklare brokken. Breng de juiste volgorde aan en plan wie wanneer wat gaat doen. Hierdoor reduceer je het grote, ambitieuze plan tot een aantal haalbare stappen en weet je welke zaken en taken je moet loslaten. Ook dit vraagt mogelijk om een persoonlijke verandering.

  1. Geen stok achter de deur

De dagelijkse bezigheden krijgen altijd meer tijd en prioriteit dan vage plannen ‘die je ooit nog eens wilt realiseren’. Je bent als ondernemer immers nooit klaar, ik tenminste niet. Ik heb nog zoveel plannen liggen om uit te werken en interessante boeken om te lezen. Of ik wil net even iets meer doen voor mijn klant, ook al wordt er niet eens om gevraagd.

Dan is er ineens een deadline, dus moet ik wel

Remedie:
Zelf kom ik alleen toe aan iets nieuws, als ik er tijd voor vrijmaak en een stok achter de deur heb. Die stok achter de deur kan bijvoorbeeld een collega zijn, die ik vertel dat ik over twee weken iets heb afgerond. Dan is er ineens een deadline, dus moet ik wel.

Realiseer je veranderplannen

Thexton Armstrong begeleidt veranderingen in bedrijven. Ons doel is om niet alleen zakelijke ontwikkeling teweeg te brengen, maar ook jouw persoonlijke ontwikkeling. Onderdeel van onze methodiek, is dat we gedurende langere tijd klaarstaan voor jou - als ondernemer - en periodiek meekijken en doorvragen op het realiseren en succes van de besproken veranderingen.

Dus, als je jouw zakelijke én persoonlijke dromen wilt realiseren, gebruik dan de expertise van een Thexton Armstrong-adviseur. Wij helpen je onder meer om:

  1. Met jouw team de juiste strategie te bepalen én te realiseren;
  2. Zakelijke en persoonlijke verandering te bewerkstelligen;
  3. De daadwerkelijke uitvoering van veranderingen en toekomstplannen te begeleiden, als vraagbaak en ‘stok achter de deur’.

Als ondernemer hoef je er niet alleen voor te staan. In onze whitepaper over dit onderwerp lees je wat een bedrijfsadviseur voor jou en je bedrijf kan betekenen. Veel succes en plezier gewenst bij het realiseren van jouw veranderplannen!

Download de business case