Familiebedrijf Oudholland is specialist op het gebied van kantoor- en bedrijfsmeubilair en kan een aantal van de grotere Nederlandse bedrijven en (semi-)overheidsinstellingen tot de vaste klanten rekenen. Op het moment dat ondernemer Cor Wijnolts het stokje overnam, brak echter net de economische crisis uit en kwam Cor voor diverse uitdagingen te staan. Mede dankzij de hulp van adviseur Richard Lock heeft Cor Wijnolts nu weer een positief realistische instelling en meer inzicht in het bedrijf.

Toen Cor Wijnolts in 2007 aan het hoofd kwam te staan van het familiebedrijf, draaide de economie op volle toeren en floreerde de zaak. Cor had plannen om de markt te veroveren, maar toen de economische crisis zijn intrede deed kreeg het bedrijf te maken met een sterke vraaguitval. Een andere aanpak bleek noodzakelijk.

Cor verlegde daarom zijn focus naar de investeringen die sowieso plaats moesten vinden, zoals het vernieuwen van verkleedruimtes. Een goede beslissing, waar het bedrijf de afgelopen jaren goed mee scoorde. Daarnaast besloot hij om zijn bedrijfsactiviteiten uit te breiden met de verkoop van kantoorartikelen. De omzet van deze nieuwe bedrijfstak groeide, maar door een gebrek aan inzicht was niet duidelijk of dit ook winst opleverde.

Bovendien kwam Cor weinig buiten het pand, aangezien medewerkers vaak een beroep op hem deden en hij weinig delegeerde. "Ik functioneerde niet meer, want ik moest de hele dag vragen beantwoorden van medewerkers." Dit alles maakte dat het plezier in zijn werk hem verging.

Verbetertraject Thexton Armstrong

Begin 2015 kwam Cor in contact met Thexton Armstrong. Hoewel hij het gesprek eerst wilde afwimpelen, maakte hij uiteindelijk toch een afspraak met adviseur Richard Lock. Ook na het gesprek bleef Cor twijfelen, maar de mogelijkheid dat ook in zijn bedrijf winst bleef liggen, liet hem niet los. Daarom besloot hij toch te starten met het voorgestelde verbetertraject.

Richard bracht de winstlekkage binnen het bedrijf in beeld en bekeek samen met Cor de kosten van producten en productgroepen. Uit deze analyse bleek dat de tak kantoorartikelen verliesgevend was. Na enig wikken en wegen werd dan ook begin 2016 besloten om afscheid te nemen van die tak en de mensen die zich daarmee bezighielden.

Naast het in kaart brengen van de winstlekkage, vroeg Richard Cor ook naar zijn missie en visie voor het bedrijf. Daar had Cor eigenlijk nooit zo over nagedacht. "Als je 29 jaar in het vak zit, ontstaat er een bepaalde blindheid. Je denkt over bepaalde dingen niet meer na. En met die crisis in je achterhoofd ben je ook getroebleerd. Je bent alleen bezig met overleven, terwijl overleven eigenlijk vanzelf wel gaat. Je moet nadenken over de toekomst, want dat is eigenlijk het belangrijkste van overleven: je kunnen richten op de toekomst, in plaats van op het verleden of heden. Dat heb ik mede dankzij Richard geleerd."

Overleven gaat vanzelf wel. Je moet nadenken over de toekomst, want dat is eigenlijk het belangrijkste van overleven.

Daarnaast keken ze naar de efficiëntie op de werkvloer, aangezien ook daar niet alles vlekkeloos verliep. Zo hielden op een gegeven moment medewerkers zich bezig met alle bedrijfsprocessen, van verkoop tot bestelling, hoewel ze slechts verantwoordelijk waren voor één onderdeel. Het controleren van iedere stap leidde tot frustraties bij alle betrokkenen. Functies werden daarom beter afgebakend. "Richard organiseerde teamsessies op allerlei niveaus en deed aan persoonlijke ontwikkeling. Met ieder individu werd gesproken en iedereen is gegroeid." Bovendien wordt nu wekelijks op maandag een teamvergadering gehouden, waarin de zaken voor komende week worden doorgesproken. De communicatie met de mensen onderling is door deze vergaderingen verbeterd. Ook vallen medewerkers Cor niet meer lastig met alle problemen en kan hij meer delegeren. "Ik heb geleerd dat ik mensen zelf dingen kan laten doen. En het mooie is: ze doen het zelf, krijgen daardoor meer zelfvertrouwen en ze vinden het ook nog leuk. En ik heb daardoor meer tijd om naar mijn bedrijf te kijken of eens bij een klant langs te gaan."

Richard organiseerde teamsessies op allerlei niveaus en deed aan persoonlijke ontwikkeling. Met ieder individu werd gesproken en iedereen is gegroeid.

Dankzij het verbetertraject heeft Cor meer rust en vrije tijd, waardoor hij er vaker tussenuit gaat. Eerder permitteerde hij zich vrijwel nooit een vrije dag, terwijl dit wel een wens was. Richard leerde hem dat hij die momenten juist wel moest pakken. En dus gaat Cor aankomend voorjaar bijvoorbeeld naar de designbeurs in Milaan, waar hij nog niet eerder geweest is. "Zonder dat ik me er druk om hoef te maken, want ik heb hier mensen zitten die hun verantwoordelijkheid nemen"

Halverwege 2016, enkele maanden in het verbetertraject, ging Cor alweer met plezier naar het werk. "Persoonlijk ben ik ook gegroeid, omdat je meer aan jezelf kunt werken. Bij Thexton Armstrong wordt ook echt aan de ondernemer gedacht. Niet over rijkdom, maar wel over je functioneren en dingen loslaten. Even gewoon wat anders doen. Wat achteraf weer goed is voor je functioneren op het werk."

Bij Thexton Armstrong wordt ook echt aan de ondernemer gedacht. Niet over rijkdom, maar wel over je functioneren en dingen loslaten.

Cor kan Thexton Armstrong iedere ondernemer van harte aanbevelen. “Je moet je er wel voor openstellen en zeggen: dit is mijn onderneming, zo staat de vlag ervoor, dit is mijn doel en hoe kunnen we dat samen het beste aanpakken? Daardoor heeft Richard de kans om jou goed te laten functioneren. Alles is natuurlijk gebaseerd op vertrouwen: hoe gaat hij om met de gegevens en doe ik wat we hebben afgesproken? Als ondernemer neemt je zelfvertrouwen toe, want alle zaken die je aanpast werpen hun vruchten af. Het gaat niet alleen om kosten besparen, maar ook om de saamhorigheid van de medewerkers en de verantwoordelijkheid die ze moeten nemen. Ik heb dan ook nooit een seconde spijt gehad.”

Toekomst

Cor leidt zijn bedrijf niet langer op gevoel. "Ik kijk steeds meer naar de cijfers en durf ook vragen te stellen, want ik ben niet meer bang voor het antwoord. Ik ben positief realistisch." Ook heeft Cor weer een visie voor de toekomst. "We gaan onze kennis uitbouwen en we hebben plannen om meer te gaan doen met bepaalde productgroepen, gebaseerd op onze kennis en expertise. We willen echt de expertrol vervullen naar onze klanten en zijn bezig om die vertaalslag te maken. Daar helpt Richard ook bij."

Ik kijk steeds meer naar de cijfers en durf ook vragen te stellen, want ik ben niet meer bang voor het antwoord. Ik ben positief realistisch.

Richard blijft voorlopig betrokken bij de onderneming, daar is Cor heel duidelijk in. "Richard blijft altijd een belangrijke factor. Ik kan best op eigen benen staan, maar het is fijn om iemand in je omgeving te hebben die toch vanuit een andere invalshoek kijkt en dingen ziet die ik niet gezien heb. Samen vullen we elkaar aan."

Het is fijn om iemand in je omgeving te hebben die toch vanuit een andere invalshoek kijkt en dingen ziet die ik niet gezien heb. Samen vullen we elkaar aan.

Hoe staat jouw onderneming ervoor?

Herken jij je in het verhaal van Cor en wil jij de toekomst ook met vertrouwen tegemoet zien? Bekijk dan eens hoe bij jouw onderneming de vlag ervoor staat en doe de gratis winstlekkage quiz. Zo kom je erachter of en waar in jouw onderneming winst blijft liggen!

Doe de winstlekkage quiz