Omzetgroei is één, of het lukt om de winst mee te laten groeien is een tweede. Je prijsbeleid is hier sterk van invloed op. Nu de vakantie voorbij is, is het een mooi moment om dat beleid eens onder de loep te nemen. In deze blog vind je een checklist voor jouw kostprijsberekening.

De directe kosten zijn over het algemeen wel duidelijk, maar de indirecte kosten zijn minstens zo belangrijk. Wanneer je daarbij componenten vergeet, wordt het lastig een verkoopprijs te bepalen waar voldoende winstmarge op zit.

Er zijn boeken volgeschreven over dit onderwerp. Met deze eenvoudige checklist kun je echter meteen aan de slag met jouw kostprijsberekening zonder een component te vergeten.

Directe kosten

De directe kosten bestaan uit:

  • De inkoopkosten van jouw product of dienst.
    Deze kosten bestaan uit de materialen die nodig zijn voor het vervaardigen van het product en/of de inhuur van externen.
  • De eigen directe personele kosten, die benodigd zijn om het product te maken of de dienst te leveren.
  • Aan de opdracht direct toewijsbare kosten op het vlak van verpakking, vervoer, verzending, etc.

Indirecte kosten

Vervolgens bepaal je de indirecte kosten die je met jouw producten en diensten wilt terugverdienen. Over het algemeen is dit een verzameling van diverse posten. Zonder uitputtend te willen zijn, gaat het hier veelal over:

  • Personele en andere kosten in management en administratie
  • Huisvesting
  • Overig vervoer en transport
  • Magazijn
  • Marketing & Sales
  • Kantoorbenodigdheden
  • Verzekeringen
  • Afschrijvingen
  • Accountant-, Advies- en Bankkosten

Bij meerdere producten en diensten kan je een verhoudingsgetal bepalen, dat van situatie tot situatie verschillend is.

Kort door de bocht kunnen deze indirecte kosten aan een product of dienst toegeschreven worden door deze in een bepaalde periode (maand of kwartaal) bij elkaar op te tellen en af te zetten tegen het aantal eenheden (uren, kilometers, producten) dat je geleverd hebt in diezelfde periode.

Dit is gemakkelijk als je één product of dienst in de markt zet. Bij meerdere producten en diensten kan je een verhoudingsgetal bepalen, dat van situatie tot situatie verschillend is.

Laat je niet te snel verleiden tot het aanpassen van jouw prijzen.

Appels en Peren

Vergelijk jij de uitkomst van jouw kostprijsberekening ook regelmatig met de prijzen van jouw concurrenten? Laat je dan niet te snel verleiden tot het aanpassen van jouw prijzen. Bedenk eerst wie jouw werkelijke concurrenten zijn en hoe hun prijs is opgebouwd.

Wil je meer weten over hoe je een goede kostprijs berekent? Download dan het e-book 'Hoe bepaal je jouw (kost)prijs?’Een praktische handleiding voor de MKB-ondernemer.

Download de whitepaper