Ondernemers vinden het vaak lastig om een doelgroep te kiezen. Ze durven en willen hierin geen keuze maken. Toch is het wel belangrijk om je doelgroep te bepalen, want dit zorgt voor een succesvol bedrijf waar klanten graag komen.

Regelmatig kom ik ondernemers tegen die deze keuze niet maken. De argumenten die ik meestal hoor zijn:

  • Als ik een doelgroep kies, raak ik klanten kwijt;
  • Als ik minder werk heb, dan wil ik die andere klanten ook kunnen helpen. Mijn kosten gaan namelijk gewoon door en ik moet mijn personeel iedere maand betalen;
  • Ik vind het saai, maar één klantengroep;
  • Ik weet niet wat de beste klantengroep is voor mijn bedrijf;
  • Iedereen heeft mijn dienst of product toch nodig?

Waarom je wél je doelgroep moet afbakenen

Het niet kwijtraken van klanten en altijd voldoende en afwisselend werk hebben, worden dus als 'voordelen' van het niet afbakenen van je doelgroep genoemd. Maar is dat ook werkelijk zo? De nadelen van een niet afgebakende doelgroep wegen namelijk zwaar:

  • Jouw klanten snappen niet wat je allemaal doet en kunnen je dus ook niet aanbevelen. Of bevelen je aan bij de verkeerde klanten;
  • Je bedrijf krijgt de uitstraling van een 'klusjesman'. Dat wil zeggen, iemand die altijd "ja" zegt als je vraagt of hij ook 'de zinken dakgoot' kan maken. Als hij bezig gaat, zie je dat hij allerlei dingen uitprobeert op jouw dakgoot waarna deze na een jaar weer lekt;
  • De taal op de website, of de manier waarop je marketing gaat doen, is vaag en mikt op iedereen. Niemand voelt zich aangesproken en niemand komt op jouw bedrijf af;
  • Jouw klant voelt zich niet speciaal en ziet je bedrijf en/of product niet als deskundig en uniek. Dit vergroot bovendien de kans dat je op prijs gaat concurreren, waardoor je winst zal verminderen;
  • Potentiële klanten die werkelijk niet bij jouw bedrijf passen, herkennen dat niet in de marketinguitingen en nemen contact op voor een offerte die tot niets zal leiden.

Neem de tijd voor een grote beloning in geld, tijd en plezier!

De argumenten om een duidelijk standpunt in te nemen zijn sterker dan de argumenten om dit niet te doen. Helaas kost het veel minder tijd om op te schrijven wat je moet doen om je doelgroep te bepalen dan de tijd die het kost om dit op een goede manier te doen. Maar, als je de tijd hiervoor neemt, is de beloning echter groot! In geld, tijd en plezier.

De argumenten om een duidelijk standpunt in te nemen zijn sterker dan de argumenten om dit niet te doen.

Zet deze zes stappen!

Hebben bovenstaande argumenten jou doen besluiten om wel je doelgroep duidelijk af te bakenen, dan zijn er zes stappen om hierbij te volgen.

  1. Breng in kaart met welke klantengroepen je nu zaken doet.
  2. Kies, samen met je team, welke klantengroepen leuk zijn en waarom. Zijn er ook nog 'wensklanten'? Zet die ook op de lijst.
  3. Interview een paar van je leukste klanten: waarom koop je bij ons en wat bevalt je goed? Welke vraag lossen wij voor je op? Wat bereik je met de diensten/producten die wij verkopen? De antwoorden zullen vaak verrassend zijn, omdat klanten vaak niet zeggen dat ze kopen omdat de kwaliteit zo goed is of de prijs zo laag is. Vaak gaat het over dat ze je aardig vinden of omdat je medewerkers snappen wat de klant vraagt. Of juist omdat ze weten dat hun probleem bij jouw bedrijf in goede handen is.
  4. Praat met een paar potentiële klanten over wat hun vraag is en wat zij willen bereiken.
  5. Maak vervolgens een plaatje van jouw ideale klant, waarin je hun vraag en gewenste resultaat beschrijft. Op basis hiervan kun je een marketingstrategie bedenken die het beste werkt voor je ideale klant en je teksten voor je website aanpassen. En belangrijker nog, bepaal je relatiebeheerstrategie voor je huidige favoriete klanten.
  6. Als op je marketingstrategie ook andere, leuke, klanten afkomen omdat zij er ook bij willen horen, dan kan je hier natuurlijk gewoon 'ja' op zeggen. Een klant kan dan bijvoorbeeld vragen of je hen ook wil helpen.

Bepaal je doelgroep voor een succesvol bedrijf

Het kiezen van een favoriete doelgroep leidt dan ook tot een succesvol bedrijf waar klanten graag komen. Bijkomende voordelen zijn natuurlijk dat je werknemers ook meer tevreden zullen zijn, je minder verspilling van je marketingbudget hebt en dat jouw klanten heel gemakkelijk aan andere potentiële klanten kunnen uitleggen wat je doet. Het bepalen van je doelgroep zorgt dus voor meer geld, meer tijd én meer plezier!

Haal meer uit je klant

Wil je meer lezen over hoe je je doelgroep kunt bepalen, maar ook hoe je je A-klanten kunt onderscheiden van de B- en misschien wel C-klanten? In onze whitepaper 'Haal meer uit je klant' geven we je hiervoor handige tips en tricks!

New Call-to-action