Het nieuwe jaar is inmiddels alweer een maand bezig en hopelijk bent u druk met heel veel verschillende zaken en taken. Alleen, hoe zorgt u ervoor dat u bezig blijft met de juiste zaken, u niet laat leiden door de waan van de dag en u zich niet aan het eind van de dag of week afvraagt wat u werkelijk hebt gedaan?

Om dat te vermijden is het belangrijk om uzelf twee vragen te stellen. De eerste vraag is: houd ik mij alleen met dringende zaken bezig of maak ik ook tijd voor de belangrijke zaken? Vaak kunnen de belangrijke zaken namelijk wel tot morgen wachten, maar voordat u het weet is het 'morgen' 1 januari 2019! Hoe kijkt u dan terug op het afgelopen jaar?

Vaak kunnen de belangrijke zaken namelijk wel tot morgen wachten, maar voordat u het weet is het 'morgen' 1 januari 2019!

De tweede vraag om uzelf te stellen is: houd ik me wel met de juiste zaken bezig? Heeft u niet vaker dan gewenst vooral aandacht voor slechts een deel, of juist voor te veel details?

Het Quinnmodel

Om hier antwoord op te krijgen, helpt het model van concurrerende waarden dat Robert Quinn heeft ontwikkeld. Hierbij wordt in twee richtingen gekeken. De ene richting is intern versus extern, de andere is mens versus resultaat. Vanuit deze twee richtingen volgen deze vier aandachtsgebieden:

  1. Groei

Wat moet u doen om uw klanten en markten te bedienen en te ontwikkelen? Heeft u duidelijke doelstellingen voor de groei in aantal klanten, weet u wat klanten bij uw bedrijf besteden (ten opzichte van hun budget) en wat de duur van de klantrelaties is?

  1. Medewerkers

Blijf aan de ontwikkeling en het behoud van uw mensen werken, zeker in deze tijd waar u wellicht niet altijd tevreden bent met de kwaliteit van nieuwe medewerkers en goede mensen gemakkelijker overstappen naar uw concurrent of andere bedrijven.

  1. Resultaten

Zorg dat duidelijk is welke resultaten verwacht én gerealiseerd worden. Het is motiverend voor medewerkers wanneer ze ook het 'waarom' achter de doelstellingen kennen én zij betrokken worden bij het opstellen daarvan. Laat regelmatig zien hoe uw bedrijf ervoor staat ten opzichte van de doelstellingen, zodat uw team verantwoordelijkheid kan nemen voor de afwijkingen. En als die er niet zijn, vier dan het succes met elkaar!

Laat regelmatig zien hoe uw bedrijf ervoor staat ten opzichte van de doelstellingen.
  1. Processen

Heeft uw organisatie de juiste processen en procedures, zodat er efficiënt en effectief gewerkt kan worden? U hoeft niet te denken aan een vuistdik boekwerk waar alles in staat, zolang uw team maar weet wie waarvoor eindverantwoordelijk is en op welke manier het beste, meest winstgevend, plezierigste en veiligste manier gewerkt kan worden.

Haalt u het maximale uit uw bedrijf?

De kans is groot dat u constant zaken tegenkomt die nú aandacht vereisen, maar in het grote geheel niet bijdragen en de doelstellingen die u voor uw onderneming, of uzelf, hebt gesteld. De weg naar meer omzet, klanten, personeel en hopelijk meer winst en plezier is dan ook niet altijd even makkelijk. In ons e-book 'Ondernemer: u hoeft er niet alleen voor te staan' leest u handige tips om uw doelstellingen te behalen.

New Call-to-action