Ziet u ook op tegen het schrijven van een marketingplan? Veel ondernemers besteden de marketing uit aan een marketingbureau, maar u kunt het uiteindelijk prima zelf. Maak in vijf simpele stappen uw eigen online marketingplan en zet de eerste stappen.

Stap 1: bepaal uw niche

Natuurlijk mag u hetzelfde leveren als uw concurrenten, maar zorg er wel voor dat u op één terrein echt uitblinkt. Met andere woorden: bepaal uw niche. Onderzoek daarvoor welke klanten de meeste marge opleveren (ook met aftrek van verkoopkosten) en welke diensten en/of producten deze klanten van u afnemen. Is hier een patroon in te ontdekken?

Stap 2: geef iets weg

Nu u uw nichemarkt hebt bepaald, is het van belang om de aandacht van die niche te krijgen. Stunten met prijzen om de aandacht te krijgen is niet meer van deze tijd. Denk daarom na over iets dat u weg zou kunnen geven. Dat kan een product of dienst zijn, maar ook uw kennis. Met dit laatste laat u zien dat u daadwerkelijk leiderschap hebt in uw niche en kunt u bij klanten het vertrouwen wekken dat u de juiste keuze bent.

Stunten met prijzen om de aandacht te krijgen is niet meer van deze tijd.

Stap 3: bouw een website rond de weggever

In marketingtermen wordt dit ook wel een landingspagina genoemd: een simpele website van één pagina die er puur op gericht is om dat wat u weggeeft, de weggever, onder de aandacht te brengen van uw niche. Op Unbounce kunt u binnen een uur een website maken voor juist dit doel. Belangrijk voor deze landingspagina is dat u een goede headline verzint, die lekker loopt en uitnodigt om verder te lezen. Bijvoorbeeld: 7 tips om de beste en goedkoopste hypotheek te krijgen. Zorg ervoor dat er duidelijke vervolgstappen op de landingspagina te vinden zijn, zoals het kunnen inschrijven voor meer tips.

Zorg ervoor dat er duidelijke vervolgstappen op je landingspagina te vinden zijn, zoals het kunnen inschrijven voor meer tips.

Stap 4:  kickstart uw marketing

Ook al hebt u een landingspagina gebouwd, als u deze verder laat rusten zal er weinig gebeuren. Zorg er daarom voor dat bezoekers uw website kunnen vinden. U kunt zeer eenvoudig beginnen vanuit uw eigen netwerk op social media. Deel wekelijks korte blogs op uw website die bijdragen aan de indruk dat u vooroploopt in de markt en dat het prettig is om zaken met u te doen. Vindt u dit lastig? Op internet zijn veel tips te vinden, bijvoorbeeld op de website Schrijven voor internet.

Stap 5: boost uw websitebezoek

Nu uw website staat en de bezoekersaantallen toenemen, weet u ook of uw product of dienst aansluit bij uw nichemarkt. U zou nu kunnen kijken of u uw online marketing wat uit kunt breiden. Denk hierbij aan:

  • Het investeren in search engine advertising (SEA). Google AdWords is hier een voorbeeld van. AdWords is een krachtig middel om snel meer bezoekers te trekken, maar let er wel op dat je slim uw campagnes kiest en uw rendement meet. Anders loopt u het risico geld weg te gooien. Wilt u ook weten wat uw concurrent met AdWords doet? Dit kunt u onderzoeken met handige tools.
  • Adverteren op social media. Naast het delen van berichten via uw bedrijfskanalen op social media en uw eigen socialmedia-profielen, kunt u er ook voor kiezen om berichten onder de aandacht te brengen door ze te sponsoren. Hierdoor krijgen uw berichten een groter bereik, en kunt u uw websitebezoek nog verder omhoog krijgen!
  • Blijven bloggen. Websites die actueel worden gehouden, worden vaker bezocht dan websites waar slechts een enkele keer iets nieuws op verschijnt. Met bloggen zorgt u er niet alleen voor dat u kennis deelt, maar ook dat mensen uw website actiever gaan bezoeken. Houd daarom eens een brainstorm, zodat u een lijst met onderwerpen voorhanden hebt. Blijft schrijven lastig? Schakel dan eventueel een tekstschrijver in, bijvoorbeeld via Schrijversplaza of Textbroker
  • Partnerships zoeken met andere partijen. Benader partijen die dezelfde niche als u bedienen, maar geen concurrenten van u zijn. Onderzoek de mogelijkheid om door samenwerking een win-win te creëren, bijvoorbeeld door als softwareleverancier een samenwerking aan te gaan met een consultancybedrijf. Of een hypotheekadviseur, fiscalist en een financieel planner.

Formuleer vooraf doelstellingen

Bij het opstellen van een marketingplan, moet u bovendien niet vergeten vooraf duidelijke doelstellingen te formuleren. Welk doel wilt u met uw marketing bereiken? Zo voorkomt u dat u veel tijd en geld in uw marketing hebt gestoken, maar niet goed weet welke resultaten dit heeft opgeleverd.

Haal meer uit uw klant

Voor het schrijven van een marketingplan is één van de eerste stappen het onderzoeken welke klanten de meeste marge opleveren. Bovendien kunnen uit dit onderzoek handige inzichten komen waardoor u uw huidige klanten nog beter kunt bedienen. Wilt u weten hoe u erachter komt wat uw beste klanten zijn? Lees dan onze handige tips in de whitepaper 'Haal meer uit uw klant'.

New Call-to-action