Prijsbeleid is een belangrijk aspect van de bedrijfsvoering van elke onderneming. Een juiste prijsstelling is in lijn met de waarde van het product of dienst die u levert en moet ervoor zorgen dat u uiteindelijk voldoende rendement overhoudt. Helaas zien we veel ondernemers in het MKB hiermee worstelen. Ze durven geen hogere prijzen te vragen omdat ze dan bang zijn de deal te verliezen. Maar is dat wel zo? En haalt u nu wel meer omzet binnen met die lagere prijs EN houdt u dan voldoende rendement over onderaan de streep?

De feiten liegen er niet om. Vele studies wijzen uit dat juist het verhogen van uw prijzen een veel groter effect op uw uiteindelijke rendement heeft. Korting geven om omzet binnen te halen, werkt niet.

winstlekkage prijs verhogen of prijs verlagen

Het klopt dat de markt moeilijk is en de prijzen onder druk staan. Wat niet klopt is dat u die omzet per se nodig hebt. Want zeg nu zelf: wie wil er nou verliesgevende omzet binnenhalen? Uiteindelijk gaat het toch maar om één ding: hoeveel u aan het eind van het jaar onderaan de streep overhoudt.

Uiteindelijk gaat het maar om één ding: hoeveel u aan het eind van het jaar onderaan de streep overhoudt”

Stel dat uw onderneming gemiddeld een bruto marge van 30 procent op uw verkopen maakt. Stel dat u ook een premium prijsstrategie wilt volgen. Uit menig onderzoek blijkt dat als u uw prijs met bijvoorbeeld 10 procent verhoogt, u minimaal 25 procent van uw omzet moet verliezen wil dit uiteindelijk tot minder (absolute) marge leiden. Dat zal dus niet zo snel gebeuren en per saldo gaat u bij deze strategie dus meer winst maken.

Als u uw prijs echter met 10 procent verlaagt, dan moet uw omzet met minimaal 50 procent (!) stijgen als u dezelfde absolute marge als voorheen wilt behouden. Zelden werkte deze prijsstrategie voor een bedrijf en in bijna alle gevallen heeft het uiteindelijk tot minder winst geleid. Dit is iets waar menig MKB-onderneming last van heeft. Daardoor lekt er op het gebied van prijsbeleid onnodig veel winst weg. Dat noemen we winstlekkage.

De praktijk wijst uit dat klanten vaak minder prijsgevoelig zijn dan u denkt”

De praktijk wijst uit dat klanten vaak minder prijsgevoelig zijn dan u denkt. Durf die prijs nu eens een beetje te verhogen en ontdek wat voor positief effect dat heeft op uw uiteindelijke rendement.

Dit is slechts één voorbeeld van hoe wij MKB-ondernemers zoals u helpen om hun rendement daadwerkelijk te verhogen. Meer voorbeelden nodig? Download dan de whitepaper 'Haal meer uit uw klant' en ontdek hoe u het meeste rendement uit uw klant haalt.

New Call-to-action