Voor veel bedrijven trekt de markt aan, waardoor kansen ontstaan om door te groeien. Als ondernemer ziet u die kansen en zit het in uw natuur om deze te grijpen. Uiteindelijk wilt u niet alleen uw omzet zien groeien, maar ook uw winst. Veel ondernemers lopen in hun groeiproces tegen een aantal obstakels aan. In deze blog leest u daarom drie veelvoorkomende obstakels en hoe u deze kunt omzeilen.

1. De touwtjes in handen houden kost tijd

Op het moment dat het aantal opdrachten toeneemt, krijgt iedereen het drukker. Uw bedrijf groeit en daardoor neemt u nieuwe medewerkers aan. Dit betekent dat ook de verkoop, planning en financiële administratie meer werk kost. Ook al besteedt u dit gedeeltelijk uit, als ondernemer wilt u toch graag alles checken - en dat kost tijd.

Advies: wees de groei een stapje voor. Leg verantwoordelijkheden bij anderen neer en stuur op de resultaten van deze ‘anderen’, zodat u uw handen voldoende vrij heeft.    

Leg verantwoordelijkheden bij anderen neer, zodat u uw handen voldoende vrij heeft.

2. Een visie ontwikkelen vergt aandacht

Wanneer het geleidelijk aan drukker wordt, is het lastig om ruimte te creëren voor de ontwikkeling van een visie. U bent immers al onderweg en er ontstaan ad hoc een hoop urgente zaken die uw aandacht vergen. Ondernemers hebben hierdoor weinig ruimte om een visie te ontwikkelen en de stappen te zetten om de bijbehorende strategie te realiseren.

Advies: die visie is zeer belangrijk en uw handleiding naar een succesvolle uitbreiding van uw onderneming. Neem in het proces naar bedrijfsgroei ook structureel tijd om (met uw team) een visie te ontwikkelen en te onderhouden.

Wat definieert succesvolle groei?

3. Prestaties meten is cruciaal

Wat definieert succesvolle groei? Betekent dit dat processen efficiënter en dus duurzamer uitgevoerd worden? Dat het aantal uren per project gereduceerd wordt of dat medewerkers sneller ervaring opdoen en zo sneller door kunnen groeien? De enige manier om de groei van dit soort focuspunten te analyseren is meten, meten, meten. 

Advies: Definieer succes, voer structurele meetpunten in, geef medewerkers hiervoor verantwoordelijkheden en houd de meetpunten duidelijk en tijdsgebonden.

Bent u klaar om te groeien? 

Vergeet dan niet dat u ook moet investeren in uw personeel. Uw medewerkers zijn immers de belangrijkste drijver voor de groei van uw MKB-onderneming. 

Bent u benieuwd hoe u uw 'winning-team' samenstelt? Lees meer erover in dit praktische werkdocument. 

New Call-to-action