Stel, u heeft uw bedrijf de afgelopen jaren weg kunnen houden van problemen. Eventueel heeft u wat verlies moeten nemen, maar u bent niet ten onder gegaan. Misschien zelfs gegroeid, maar niet overdreven. De vooruitzichten zijn, na 10 jaar van crisis en post-crisis, weer echt positief. Maar nu heeft u toch moeite om de omschakeling te maken van ‘besparen en op de kosten letten’ naar ‘maximaal groeien en kansen benutten door te investeren.’ Herkent u dit ook?

Merkt u dat u, ondanks de kansen die u ziet, moeite hebt om te groeien in zowel omzet als winst? Als uw groei toch nog moeizaam gaat, hoe zou dat komen, denkt u? De crisis is voorbij, toch?

Dat er veel veranderd is na de crisis heeft nog niet iedereen in de gaten. Het feit dat de telefoon niet meer zo vaak gaat is NIET het gevolg van de crisis. Niet meer. Wat is het dan wel?

In vijf stappen naar een winstgevend bedrijf

Mogelijk zijn er zaken die u kunt verbeteren om meer en betere klanten aan te trekken. Want meer en betere klanten betekent uiteindelijk meer winst! Doorloop deze vijf stappen om uw bedrijf (weer) winstgevend te maken.

1. Zorg voor het juiste imago

Klanten reageren op u en uw bedrijf in overeenstemming met de manier waarop u ze behandelt. Dus als uw klanten 'eikels' zijn, kijk dan eens in de spiegel en vraag uzelf eens af wat er verbeterd kan worden aan uw manier van zaken doen. En geef niet de klant de schuld. Werk aan het verbeteren van uw imago en trek zo meer de klanten aan die u verdient.

2. Vraag de juiste prijzen
De prijs die u vraagt voor uw producten en diensten geeft weer hoe u denkt over de waarde ervan. Als u denkt dat u alleen iets kunt verkopen door een lagere prijs te bieden dan de concurrent, heeft u stap 1 nog niet gezet. Toon aan dat u beter bent en verhoog juist uw prijs. Dat levert betere klanten op. En meer winst.

3. Doe niet te veel zelf
Als ondernemer doet u nog teveel zelf. U bent het bedrijf gestart (of hebt het overgenomen) en hebt door hard werken het bedrijf opgebouwd tot wat het nu is. Maar ondertussen werkt u 7 dagen per week en zitten uw medewerkers vaker dan u lief is duimen te draaien. Zorg ervoor dat u als eigenaar van het bedrijf geen operationele bezigheden meer hebt. Verbeter de planning en delegeer zoveel mogelijk taken aan medewerkers. Die kunnen vaak meer en beter. Als u daaraan twijfelt, zorg dan dat ze uw taken beter (gaan) doen dan uzelf.

Zorg ervoor dat u als eigenaar van het bedrijf geen operationele bezigheden meer hebt.

4. Zorg voor een onderscheidend vermogen
Als u doet wat iedereen doet, dan krijgt u wat iedereen krijgt. En daar dan een kleiner stukje van. Zorg dus dat u onderscheidend bent in wat u doet. Of u nu een ander product of dienst ontwikkelt, of het op een andere manier brengt, zorg dat u zich onderscheidt als bedrijf. Marketing is vaak een onderontwikkeld gebied waar als eerste op wordt bespaard wanneer er geld nodig is. Investeer bewust in services aan uw beste klanten en bijna-klanten, dan krijgt u meer van die goede klanten.

Als u doet wat iedereen doet, dan krijgt u wat iedereen krijgt. En daar dan een kleiner stukje van.

5. Maak wat u doet meetbaar
Doe alles elke dag een klein stukje beter en meet alles wat u doet. Als u het kunt meten, kunt u het managen. Kan uw bedrijf, kunnen uw mensen, het morgen 0,1% beter doen dan vandaag? Zo’n klein beetje beter dat u het niet ziet? Moet lukken, toch? Als u dat 52 weken achter elkaar elke werkdag doet, bent u in één jaar 30% beter geworden. En dat is zeker zichtbaar! Zou dan een dagelijkse verbetering met een kwart procent (iets meer, 0,27%) haalbaar zijn? Ja? Dan wordt u over een periode van een jaar zelfs meer dan 100% beter! Door gewoon elke dag met uw team jullie werk een heel klein stukje beter te doen. Én dat gedisciplineerd te blijven doen.

Lekt er winst weg uit uw bedrijf?
Herkent u uzelf als ondernemende eigenaar van een mooi bedrijf in het beeld van 'hard werken, weinig verdienen?' Steekt u veel tijd en energie in uw bedrijf, om onder de streep (te) weinig over te houden? Dat komt mogelijk doordat de winst op de één of andere manier weglekt uit uw bedrijf. In ons nieuwe Winstlekkage-onderzoek leest u wat winstlekkage is en waar in welk type bedrijf de winst weglekt. Download nu het onderzoek.

Download de whitepaper