Laatst had ik een heel inspirerend gesprek met een ervaren en succesvolle ondernemer. Het was een mooie dag en hij had mij uitgenodigd voor een rondje golfen. Ondertussen vertelde hij mij zijn verhaal.

"Ik heb mijn onderneming opgebouwd met hard werken. Geen uitdaging ging ik uit de weg, geen obstakel was onneembaar, kan niet bestaat niet en ik was bereid alles aan- en op te pakken. Mijn bedrijf groeide en er kwamen mensen bij. Op een gegeven moment had ik acht werknemers in dienst."

De ondernemer als spil van de onderneming

"Ik was de spil van de onderneming. Iedereen had mij nodig. Er moesten problemen worden opgelost, oplossingen verzonnen, klanten te woord gestaan, offertes gemaakt, het werk gecontroleerd en slecht betalende klanten nagejaagd. Dat laatste werd ineens heel belangrijk, want voor het eerst zat ik om onbegrijpelijke redenen aan het maximum van mijn rekening courant krediet en moest ik zelf bijstorten om salarissen te betalen. Ik snapte er niets van, want volgens mijn boekhouder maakten we mooie winsten en was er geen vuiltje aan de lucht."

Verloop van het personeel

"Een ander zorgenpunt was het verloop bij mijn personeel. Ik betaalde goed en zorgde goed voor ze, maar bleek niet in staat om mensen langer dan twee jaar vast te houden. Ik gooide het op de veranderende mentaliteit bij de jeugd: geen loyaliteit meer."

Ik betaalde goed en zorgde goed voor ze, maar bleek niet in staat om mensen langer dan twee jaar vast te houden.

Geen tijd voor toekomstplannen

"We bleven gelukkig wel succesvol en het werk nam alleen maar toe. Mijn dagtaak bestond uit het beantwoorden van vragen. De hele dag stond er wel iemand aan mijn bureau die iets van mij nodig had, waardoor ik nergens meer aan toe kwam. Dat was een grote frustratie: ik had nog zoveel ideeën voor nieuwe producten waarmee we verder konden groeien en de concurrentie op achterstand konden zetten, maar daar kwam ik niet aan toe. Thuis begonnen ze trouwens ook aardig te mopperen dat ik altijd met de zaak bezig was."

De luie ondernemer

"Op een morgen kwam het omslagpunt. Er stond weer iemand aan mijn bureau en nog drie anderen wachtten op hun beurt. Ik kwam tot het inzicht dat het zo niet langer kon. Maar hoe moest het wel? Toeval of niet, ik keek op mijn bureau en daar lag het kaartje van een ondernemer die ik die avond ervoor had horen vertellen dat hij 'de luie directeur is'. Ik belde hem op."

"Ondanks dat zijn advies nogal onconventioneel was, heb ik het wel toegepast. En met succes! Op alle vragen van mijn werknemers begon ik te beantwoorden met stomme, niet realistische, antwoorden. Na een paar dagen viel het kwartje. Aan mij hadden ze niets, ze moesten het zelf oplossen! Ik kwam erachter dat ze dit zelf ook heel goed konden. Binnen twee weken had ik zeeën van tijd. Tijd die ik kon besteden aan de verdere ontwikkeling van mijn bedrijf, mijn gezin en mijn grote passie, golfen."

Aan mij heeft mijn personeel niets: problemen moeten ze zelf oplossen! Ik kwam erachter dat ze dit zelf ook heel goed kunnen.

Meer tijd voor onderneming en ondernemer

"Tegenwoordig besteed ik twee dagen in mijn bedrijf. Die dagen benut ik om in hoofdlijnen uit te leggen wat er moet gebeuren en wat de verwachte resultaten zijn. Mijn werknemers zijn gestopt met het stellen van vragen, maar dragen oplossingen aan waarbij we hele zinvolle discussies hebben over welke oplossing het beste is. De resterende dagen ben ik met klanten en potentiële klanten in gesprek en houd ik me bezig met de ontwikkeling van nieuwe ideeën en er voor te zorgen dat iedereen duidelijkheid heeft over wat er van hem/haar verwacht wordt. Het mooie is dat ik op dit moment geen verloop meer bij mijn personeel heb. Het is echt een hecht team met hart voor de zaak."

"Minimaal twee dagdelen ben ik op de golfbaan en op vrijdagochtend vertrek ik met mijn vrouw naar ons huisje aan de kust in Zeeland. Als zich morgen een goede koper aandient dan verkoop ik het bedrijf, maar het heeft geen haast. Zo heb ik er ook veel lol in."

Iedere onderneming verdient dan ook een luie directeur met de kanttekening: het is hard werken om de luie directeur te zijn.

U hoeft er niet alleen voor te staan

Wilt u net zoals deze ondernemer ook meer tijd voor uzelf, en de handvatten aangereikt krijgen om de onderneming voor u te laten werken, in plaats van andersom? Lees dan onze whitepaper 'Ondernemer: u hoeft er niet alleen voor te staan' voor meer tips.

New Call-to-action