Ondernemen betekent risico’s nemen. U bedenkt een strategisch initiatief, gaat daarmee aan de slag en kijkt of u daarmee uw doel bereikt. Dat betekent niet dat ieder initiatief meteen succesvol moet zijn. Soms geldt dat een initiatief juist eerst moet mislukken om uiteindelijk een briljante dienst of product op te leveren.

Denk eens terug aan de tijd toen u net met uw bedrijf startte. Wellicht had u destijds een beter idee, wilde u eigen baas zijn of wilde u gewoonweg meer verdienen en meer vrije tijd. Wat uw reden ook was, u hebt de sprong gewaagd!

Om verder te komen met uw onderneming moet u risico’s nemen, maar wel op een manier die beheersbaar is. U wilt immers niet dat door uw inzet en betrokkenheid uw bedrijf failliet gaat. Belangrijk hierbij zijn uw toekomstvisie en strategie.

Om verder te komen met uw onderneming moet u risico’s nemen, maar wel op een manier die beheersbaar is.

Gebruik uw toekomstvisie en strategie

Succesvolle ondernemers hebben doorgaans allemaal een toekomstvisie en strategie voor hun bedrijf. Heeft u die niet, dan is het net alsof u autorijdt zonder te weten waar u naartoe gaat. Als u uw visie en strategie eenmaal hebt ontwikkelt, dan wilt/moet u hier ook mee aan de slag. Met uw strategie kunt u immers de concurrentie voorblijven en uw strategische initiatieven ontwikkelen en uitvoeren om op die manier uw bedrijf continu te verbeteren.

Zonder toekomstvisie en strategie is het net alsof u autorijdt zonder te weten waar u naartoe gaat.

Geef medewerkers de ruimte

Denk niet alleen zelf na over strategische initiatieven, maar geef ook uw medewerkers de ruimte om met nieuwe ideeën te komen en stimuleer hen om deze uit te voeren. Maak een gedegen planning en bespreek welke doelen u met elkaar wilt realiseren. Geef uzelf, maar ook uw medewerkers het vertrouwen en de ruimte om fouten te maken. Leer hiervan, zodat een initiatief de volgende keer met een beter resultaat kan worden neergezet.

Niet alle strategische initiatieven hoeven succesvol te zijn!

Als u doelgericht met een aantal initiatieven aan de slag gaat en uw team precies weet wat u ermee wilt bereiken en wanneer het een succes is, zet u de eerste stappen om uw bedrijf te verbeteren. Moeten alle initiatieven succesvol zijn? Het liefste zou u natuurlijk zeggen van wel, maar dat hoeft helemaal niet. De beste ideeën en successen worden vaak eerst voorafgegaan door een briljante mislukking. Laat (de angst voor) een mislukking u dus niet tegenhouden, maar leer van uw fouten en zorg dat het initiatief de volgende keer wél een succes wordt!

De beste ideeën en successen worden vaak eerst voorafgegaan door een briljante mislukking!

U hoeft er niet alleen voor te staan

Natuurlijk is ondernemen niet altijd even gemakkelijk en kan het soms voelen alsof u hier alleen voor staat. Dat hoeft echter niet het geval te zijn. Iemand om u heen hebben die fungeert als klankbord kan u helpn om uw strategische initiatieven in goede paden te leiden. Lees meer over de voordelen hiervan in ons e-book 'Ondernemer: u hoeft er niet alleen voor te staan.'

New Call-to-action