Lekker handig toch, zo’n grote voorraad? U hoeft nooit mis te grijpen en kunt altijd snel leveren aan uw klanten. Maar ja, in zo'n grote voorraad zit wel geld en risico. We zien steeds meer dat voorraden nog maar beperkt aangehouden worden. In de bouw gaan nachtleveringen direct naar de werkplaats, in plaats van eerst naar de eigen vestiging. Consumenten vinden het al normaal: voor 23.00 uur besteld betekent de volgende dag geleverd. Is een grote voorraad een kans of levert het ook risico’s op? Hoe gaat u in uw organisatie met voorraadbeheer om?

Het nut van voorraadbeheer

Voor de handel of productie houdt u een voorraad aan van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten. Dit is een voorraad die u zelf financiert, uit eigen of vreemd vermogen. In beide gevallen zit er geld in uw voorraad, geld dat u niet direct liquide hebt en hoe dan ook een kostenpost is. Dat is geen probleem als u over voldoende kasreserves beschikt en liquiditeit geen bedreiging vormt voor uw onderneming. Maar wat als u wel geregeld worstelt om op tijd betalingen te doen? Bent u daarom ook op zoek naar de balans tussen voldoende voorraad om te kunnen werken en een niet al te grote beslaglegging op uw geld? Oftewel: de optimale voorraad.

Wat is een optimale voorraad?

Een optimale voorraad draagt enerzijds bij aan een vlot lopende productie of snelle levering aan klanten en zorgt anderzijds voor een niet te grote druk op de liquiditeit.

Stel uzelf de volgende 7 vragen en zorg ervoor dat u uw eigen optimale voorraad bereikt:

  1. Meet u de omloopsnelheid (of het aantal voorraaddagen) van alle voorraad-artikelen?
  2. Houdt u alleen artikelen en productgroepen met een hoge omloopsnelheid op voorraad?
  3. Maakt u gebruik van gedetailleerde rapportages voor het bijhouden en controleren van uw assortiment en de voorraad positie?
  4. Hanteert u procedures die als doel hebben alleen hoge-omloopsnelheid producten op voorraad te houden?
  5. Heeft u een strategie om het gehele assortiment om te zetten naar hoge omloopsnelheid productgroepen?
  6. Heeft u een plan van aanpak voor het opruimen van artikelen die langer dan drie maanden op de plank liggen?
  7. Heeft u een correct en bijgewerkt voorraadsysteem waarin retours goed verwerkt worden?

 "Deze artikelen kan ik in de toekomst nog nodig hebben”. Dat klopt, maar soms liggen artikelen 1, 2 of zelfs 3 jaar of meer op de plank omdat er geen vraag naar is.

Hoe doet u dat dan: het optimaliseren van de voorraad?

Bij Thexton hebben we inmiddels veel ervaring met het optimaliseren van voorraadbeheer voor diverse klanten. Vanuit die ervaring adviseren wij om onder andere de volgende aanpakken toe te passen:

  • Het opruimen van de oude of zelfs dode voorraad. Ik hoor u al denken: “deze artikelen kan ik in de toekomst nog nodig hebben”. Dat klopt, maar nu liggen deze artikelen al 1, 2 of zelfs 3 jaar of meer op de plank. Waarom liggen ze daar zo lang? Niet omdat er veel vraag naar is.
  • Het bepalen en invoeren van doelstellingen voor het ‘aantal dagen voorraad’. Dit reduceert uw uiteindelijke investering en opslagruimte.
  • Het onderhandelen met uw leverancier(s) om pas te leveren bij vraag. Oftewel, vraag of de leverancier voor u de voorraad aanhoudt.
  • Wat dacht u van het opruimen van de ‘afdeling’ retours. Worden deze direct verwerkt of stapelen deze zich op?
  • Stel, u heeft een mooi geautomatiseerd voorraadsysteem en een magazijnmedewerker die dit beheert. Gaat u dan ook jaarlijks een uitgebreide inventarisatie doen of voert u geregeld een steekproef uit?
Een optimale voorraad bereikt u door oude gewoontes te doorbreken.

Naast deze aanpakken hebben we nog een paar algemene tips. Door oude artikelen terug te leveren aan leveranciers of voor verkoop aan te bieden in uw specifieke markt maakt u een deel van uw voorraad weer liquide. Tevens kunt u door zulke oude gewoontes te doorbreken flink besparen op arbeidsuren. Een voorbeeld hiervan is door de jaarlijkse inventarisatie te schrappen. Als u een goed systeem en dito magazijnmedewerker heeft is dit namelijk overbodig. Ook dit zijn voorbeelden van hoe u uw voorraadbeheer optimaliseert.

U hoeft er niet alleen voor te staan

We kunnen ons voorstellen dat u aan de hand van de gestelde vragen en de tips nog niet concreet heeft hoe u komt tot een optimale voorraad. Iedere onderneming is immers anders. De adviseurs van Thexton Armstrong zijn specialisten in het optimaliseren van de bedrijfsvoering en kunnen u hierbij helpen. Zij nemen namelijk de ervaringen mee van vele andere ondernemers, die ook met dit vraagstuk geworsteld hebben. Neem vrijblijvend contact met ons op of lees onze whitepaper: “Ondernemer: u hoeft er niet alleen voor te staan.”.

 

New Call-to-action