Bijna alle ondernemers die ik ken, hebben (te)veel plannen voor de verbetering van hun bedrijf. Ze willen bijvoorbeeld nieuwe producten ontwikkelen, betere klanten werven, extra medewerkers binnenhalen of verhuizen naar een nieuw bedrijfspand. Herkent u dat en wordt in uw bedrijf wellicht ook maar een deel van deze plannen succesvol uitgevoerd. Of verloopt de implementatie niet snel genoeg naar uw zin?

De vakantieperiode biedt een mooi moment om hier eens bij stil te staan. In deze blog benoem ik de drie grootste struikelblokken bij de implementatie van veranderplannen en geef ik u een remedie:

  1. Te weinig tijd

U hebt een goedlopend bedrijf, dus is het druk. Hoewel u officieel niet zelf alle vragen hoeft te beantwoorden, weten werknemers dat ze bij u – als de spil in het bedrijf – het snelst de oplossing vinden.

U bent daardoor constant brandjes aan het blussen. Bovendien hebt u eigenlijk net te weinig personeel en wilt u voorkomen dat medewerkers ziek worden of zelfs weggaan – bijvoorbeeld vanwege stress. Kortom: geen wonder dat u nauwelijks toekomt aan het uitwerken van uw (nieuwe) plannen, als de lopende zaken steeds weer al uw tijd opslokken.

U moet strikter worden en dat voelt wellicht onaardig.

Remedie: 
Alleen door een persoonlijke verandering, krijgt u meer tijd. Als bovenstaande issues op u van toepassing zijn, zou u kunnen proberen te stoppen met het beantwoorden van vragen die ook bij iemand anders neergelegd kunnen worden.

U moet daarvoor strikter worden en dat voelt wellicht onaardig. Op de lange termijn levert u dat tijd en mogelijkheden op voor de uitvoering van uw plannen.

  1. Te grote stappen

U wilt een grote stap zetten en hebt ideeën genoeg. Een nieuw product verkopen lijkt een goed plan. Maar een nieuw product in de markt zetten, is een lastige onderneming. Voor consumentengoederen zijn er zelfs onderzoekers die beweren dat tussen de 70 en 90 procent van nieuwe productlanceringen mislukt.

Maak er een project van en verdeel het in kleine, hapklare brokken.

Een essentiële eerste stap bij het verkopen van een nieuw product is natuurlijk vooraf marktonderzoek doen. Daarnaast vraagt u zich af of u het product met de bestaande machines en het bestaande personeelsbestand kan maken. En hoe zit het met marketing en distributie? Al met al rijst de vraag: is dit niet een te grote stap?

Remedie: 
Maak er een project van en verdeel dat in kleine, hapklare brokken. Breng de juiste volgorde aan en plan wie wanneer wat gaat doen. Hierdoor reduceert u het grote, ambitieuze plan tot een aantal haalbare stappen en weet u welke zaken en taken u moet loslaten. Ook dit vraagt mogelijk om een persoonlijke verandering.

  1. Geen stok achter de deur

De dagelijkse bezigheden krijgen altijd meer tijd en prioriteit dan vage plannen ‘die u ooit nog eens wilt realiseren’. U bent als ondernemer immers nooit klaar, ik tenminste niet. Ik heb nog zoveel plannen liggen om uit te werken en interessante boeken om te lezen. Of ik wil net even iets meer doen voor mijn klant, ook al wordt er niet eens om gevraagd.

Dan is er ineens een deadline, dus moet ik wel

Remedie:
Zelf kom ik alleen toe aan iets nieuws, als ik er tijd voor vrijmaak en een stok achter de deur heb. Die stok achter de deur kan bijvoorbeeld een collega zijn, die ik vertel dat ik over twee weken iets heb afgerond. Dan is er ineens een deadline, dus moet ik wel.

Realiseer uw veranderplannen

Thexton Armstrong begeleidt veranderingen in bedrijven. Ons doel is om niet alleen zakelijke ontwikkeling teweeg te brengen, maar ook persoonlijke ontwikkeling. Onderdeel van onze methodiek, is dat we gedurende langere tijd klaarstaan voor u - als ondernemer - en periodiek meekijken en doorvragen op het realiseren en succes van de besproken veranderingen.

Dus, als u uw zakelijke én persoonlijke dromen wilt realiseren, gebruik dan de expertise van een Thexton Armstrong-adviseur. Wij helpen u onder meer om:

  1. Met uw team de juiste strategie te bepalen én te realiseren;
  2. Zakelijke en persoonlijke verandering te bewerkstelligen;
  3. De daadwerkelijke uitvoering van veranderingen en toekomstplannen te begeleiden, als vraagbaak en ‘stok achter de deur’.

Als ondernemer hoeft u er niet alleen voor te staan. In onze whitepaper over dit onderwerp leest u wat een bedrijfsadviseur voor u en uw bedrijf kan betekenen. Veel succes en plezier gewenst bij het realiseren van uw veranderplannen!

New Call-to-action