Ondernemers vinden het vaak lastig om een doelgroep te kiezen. Ze durven en willen hierin geen keuze maken. Toch is het wel belangrijk om uw doelgroep te bepalen, want dit zorgt voor een succesvol bedrijf waar klanten graag komen.

Regelmatig kom ik ondernemers tegen die deze keuze niet maken. De argumenten die ik meestal hoor zijn:

  • Als ik een doelgroep kies, raak ik klanten kwijt;
  • Als ik minder werk heb, dan wil ik die andere klanten ook kunnen helpen. Mijn kosten gaan namelijk gewoon door en ik moet mijn personeel iedere maand betalen;
  • Ik vind het saai, maar één klantengroep;
  • Ik weet niet wat de beste klantengroep is voor mijn bedrijf;
  • Iedereen heeft mijn dienst of product toch nodig?

Waarom u wél uw doelgroep moet afbakenen

Het niet kwijtraken van klanten en altijd voldoende en afwisselend werk hebben, worden dus als 'voordelen' van het niet afbakenen van uw doelgroep genoemd. Maar is dat ook werkelijk zo? De nadelen van een niet afgebakende doelgroep wegen namelijk zwaar:

  • Uw klanten snappen niet wat u allemaal doet en kunnen u dus ook niet aanbevelen. Of bevelen u aan bij de verkeerde klanten;
  • Uw bedrijf krijgt de uitstraling van een 'klusjesman'. Dat wil zeggen, iemand die altijd "ja" zegt als u vraagt of hij ook 'de zinken dakgoot' kan maken. Als hij bezig gaat, ziet u dat hij allerlei dingen uitprobeert op uw dakgoot waarna deze na een jaar weer lekt;
  • De taal op de website, of de manier waarop u marketing gaat doen, is vaag en mikt op iedereen. Niemand voelt zich aangesproken en niemand komt op uw bedrijf af;
  • Uw klant voelt zich niet speciaal en ziet uw bedrijf en/of product niet als deskundig en uniek. Dit vergroot bovendien de kans dat u op prijs gaat concurreren, waardoor uw winst zal verminderen;
  • Potentiële klanten die werkelijk niet bij uw bedrijf passen, herkennen dat niet in de marketinguitingen en nemen contact op voor een offerte die tot niets zal leiden.

Neem de tijd voor een grote beloning in geld, tijd en plezier!

De argumenten om een duidelijk standpunt in te nemen zijn sterker dan de argumenten om dit niet te doen. Helaas kost het veel minder tijd om op te schrijven wat u moet doen om uw doelgroep te bepalen dan de tijd die het kost om dit op een goede manier te doen. Maar, als u de tijd hiervoor neemt, is de beloning echter groot! In geld, tijd en plezier.

De argumenten om een duidelijk standpunt in te nemen zijn sterker dan de argumenten om dit niet te doen.

Zet deze zes stappen!

Hebben bovenstaande argumenten u doen besluiten om wel uw doelgroep duidelijk af te bakenen, dan zijn er zes stappen om hierbij te volgen.

  1. Breng in kaart met welke klantengroepen u nu zaken doet.
  2. Kies, samen met uw team, welke klantengroepen leuk zijn en waarom. Zijn er ook nog 'wensklanten'? Zet die ook op de lijst.
  3. Interview een paar van uw leukste klanten: waarom koopt u bij ons en wat bevalt u goed? Welke vraag lossen wij voor u op? Wat bereikt u met de diensten/producten die wij verkopen? De antwoorden zullen vaak verrassend zijn, omdat klanten vaak niet zeggen dat ze kopen omdat de kwaliteit zo goed is of de prijs zo laag is. Vaak gaat het over dat ze u aardig vinden of omdat uw medewerkers snappen wat de klant vraagt. Of juist omdat ze weten dat hun probleem bij uw bedrijf in goede handen is.
  4. Praat met een paar potentiële klanten over wat hun vraag is en wat zij willen bereiken.
  5. Maak vervolgens een plaatje van uw ideale klant, waarin u hun vraag en gewenste resultaat beschrijft. Op basis hiervan kunt u een marketingstrategie bedenken die het beste werkt voor uw ideale klant en u teksten voor uw website aanpassen. En belangrijker nog, bepaal uw relatiebeheerstrategie voor uw huidige favoriete klanten.
  6. Als op uw marketingstrategie ook andere, leuke, klanten afkomen omdat zij er ook bij willen horen, dan kunt u hier natuurlijk gewoon 'ja' op zeggen. Een klant kan dan bijvoorbeeld vragen of u hen ook wil helpen.

Bepaal uw doelgroep voor een succesvol bedrijf

Het kiezen van een favoriete doelgroep leidt dan ook tot een succesvol bedrijf waar klanten graag komen. Bijkomende voordelen zijn natuurlijk dat uw werknemers ook meer tevreden zullen zijn, u minder verspilling van uw marketingbudget hebt en dat uw klanten heel gemakkelijk aan andere potentiële klanten kunnen uitleggen wat u doet. Het bepalen van uw doelgroep zorgt dus voor meer geld, meer tijd én meer plezier!

Haal meer uit uw klant

Wilt u meer lezen over hoe u uw doelgroep kunt bepalen, maar ook hoe u uw A-klanten kunt onderscheiden van de B- en misschien wel C-klanten? In onze whitepaper 'Haal meer uit uw klant' geven we u hiervoor handige tips en tricks!

New Call-to-action