En? Merkt u ook dat de economie weer volop aangewakkerd is? Zit uw omzet ook weer in de plus? Ik spreek wekelijks ondernemers die op voorgaande vraag weifelend antwoorden. In deze blog geef ik daarom zes tips die resulteren in meer verkoop mét een betere marge.

1. Update uw persoonlijke en zakelijke visie

De afgelopen jaren, zeker tijdens de financiële crisis, is 'de markt' enorm veranderd. Waar wilt u persoonlijk en als ondernemer over 2, 3 of 5 jaar staan? Check nog eens met uw team de zakelijke doelstellingen: zijn die nog steeds in overeenstemming met uw persoonlijke doelen? Want als daar een scheefgroei in zit, dan worden of uw persoonlijke doelstellingen niet behaald en wordt uw salesafdeling niet op de juiste wijze aangestuurd. Verkoopdoelstellingen blijven achter, en veel erger, ook de marge blijft op een onvoldoende niveau.

Check nog eens met uw team de zakelijke doelstellingen: zijn die nog steeds in overeenstemming met uw persoonlijke doelen?

2. Onderzoek (opnieuw) uw doelgroep/doelmarkt

In de loop van de afgelopen jaren heeft uw doelgroep of doelmarkt zich verder ontwikkeld. Bedrijven doen er goed aan periodiek de markt opnieuw in kaart te brengen om te bepalen of de huidige diensten/producten nog steeds aansluiten op de behoeften in die markt. Er is veel branchegerichte informatie te vinden op het internet, via uw bankrelatie of brancheorganisatie. Ook door te netwerken binnen uw doelgroep verneemt u uit eerste hand welke uitdagingen en kansen er liggen.

3. Identificeer uw onderscheidend vermogen

Concurrentie is in iedere branche aanwezig. Zo zit onze economie in elkaar. Net als u anticiperen uw concurrenten zich ook op marktomstandigheden. Wat een paar jaren geleden nog gold als een onderscheidende propositie, is wellicht allang achterhaald. Onderzoekt u, als actieve ondernemer, elk jaar opnieuw de concurrentie door te analyseren waarop uw bedrijf zich onderscheidt? Kunt u met uw team voor de klant inzichtelijk maken wat uw bedrijf uniek maakt? Het onderscheidend vermogen gebruikt u bij uw marketinguitingen en is munitie voor de verkoop om uw bedrijf, product en/of dienst beter te kunnen verkopen.

4. Onderzoek uw klantenbestand, inclusief prospects

Tijdens mijn werk kom ik geregeld ondernemers tegen die al zeer lange tijd met een vaste klantenschare de omzet binnenhalen. Dat zegt natuurlijk veel over de relatie de uw klant met u heeft. Een trouwe klant is goud waard! Toch is het goed om periodiek al uw klanten met een nacalculatie eens te analyseren op basis van de werkelijke brutowinst bijdrage. Leveren uw beste klanten ook het gewenste en beste resultaat op? Zaken doen kan nog zo prettig zijn; we zien helaas maar al te vaak dat die beste klant u eigenlijk veel te weinig marge oplevert. Door uw klantenbestand te segmenteren op basis van brutomarge, komt u wellicht tot nieuwe inzichten.

Het is goed om periodiek al uw klanten met een nacalculatie eens te analyseren op basis van de werkelijke brutowinst bijdrage.

5. Train uw team

Het trainen van uw medewerkers lijkt in eerste instantie een kostenpost. Echter, hier gaat de bekende uitdrukking op: kosten gaan voor de baten uit. Een goed getraind team weet waar zijn/haar collega mee bezig is. Een getraind team werkt beter samen, maar ook individueel weet iedere medewerker wat zijn specifieke taken zijn. De productiviteit neemt toe, de verkoop- en margeresultaten stijgen. Werkgevers die actief scholing aan hun personeel aanbieden, profiteren bovendien als neveneffect van een goed imago op de arbeidsmarkt. Het verloop binnen zo'n bedrijf is ook minder: uit onderzoek in opdracht van de ministeries van Onderwijs en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt dat studerende werknemers meer tevreden zijn en bijdragen aan een goede sfeer.

6. Zet uw doelstellingen om in initiatieven en taken

Veel ondernemers weten precies wat ze niet willen. Een minder aantal ondernemers weet wat ze moeten doen om te zorgen dat wat zij wél willen ook daadwerkelijk gebeurt. Bij uitvoering van de eerste drie punten van deze blog kunt u een hele serie doelstellingen distilleren. Ga met deze doelstellingen aan de slag!. Dat doet u door de doelstelling uit te werken in initiatieven. Elk initiatief wordt onderverdeeld in taken. Die taken legt u bij uw team neer, maar u kunt ook zelf als ondernemer taken op u nemen. Zorg dat u gestructureerd te werk gaat. Geef prioriteiten in doelstellingen en ga vooral niet met té veel doelstellingen aan de slag. De kans dat u en uw team te veel hooi op de vork krijgt, ligt op de loer. Stap voor stap zorgt u dat u uw taken afrondt, uw initiatieven kan 'afvinken' en daardoor doelstellingen behaalt.

Groeit uw omzet, maar uw banksaldo niet?

Merkt u dat u meer verkoopt, maar ziet u dat niet terug in uw banksaldo? In ons e-book 'Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?' leggen we uit hoe dat komt en geven we u tips om ervoor te zorgen dat uw onderneming succesvol groeit.

New Call-to-action