Als ondernemer wordt u van alle kanten bestookt met telefoontjes en mailtjes, bent u bezig met brandjes blussen en moet u ondertussen ook geconcentreerd aan zaken werken. Dat valt allemaal niet mee. Meestal krijgt u hierdoor zelfs minder gedaan dan u eigenlijk zou willen. Door uw tijd goed in te delen, kunt u een stuk productiever werken. Met deze vijf tips voor time management helpen we u hiermee graag op weg!

1. Maak een planning

Soms lijkt de lijst met to-do's eindeloos en raakt u het overzicht met de belangrijkste zaken kwijt. Maak daarom iedere week een planning én houdt u hieraan. In deze planning bepaalt u wat de belangrijkste zaken zijn die u op moet pakken. Kijk hierbij niet alleen naar wat dringend is, maar ook naar zaken die nu toch echt eens moeten gebeuren. Zorg ervoor dat u 80 procent van uw energie richt op de belangrijkste zaken in plaats van ''dringende' zaken.

2. Begin met uw moeilijkste taak

Het lijkt vaak inefficiënt: eerst uw lastigste taak volbrengen en dan de kleinere en eenvoudigere taken oppakken. Toch werkt dit wel het beste. Zo loopt u niet de hele dag aan te hikken tegen iets dat u lastig vindt of dat veel werk is. Als u het direct aanpakt heeft u er de energie nog voor. Een ander voordeel is dat als u het hebt gedaan, u extra energie krijgt om andere zaken ook op te pakken.

3. Zet uw telefoongeluid en e-mailnotificaties uit

De grootste afleiders tijdens ons werk zijn de telefoon en de computer met al hun geluidjes. Ze dwingen ons om te kijken wat er nu weer aan de hand is, waardoor u al snel uit uw concentratie gehaald wordt. Zet daarom deze geluiden en notificaties uit voor minder afleiding. Dat brengt ons automatisch tot het volgende punt:

4. Kies vaste tijdstippen om te bellen en te mailen

Als u op ieder telefoontje en mailtje meteen antwoordt, kunt u nergens geconcentreerd aan werken. U moet daarom zoveel mogelijk bellen en mailen op tijden die u goed uitkomen. De telefoon en computer bepalen namelijk niet uw leven, ook al lijkt het soms wel zo. Reserveer bijvoorbeeld twee vaste blokken in uw agenda waarin u telefoontjes en e-mails afhandelt, waardoor u de rest van de dag geconcentreerd uw andere taken kunt oppakken.

De telefoon en computer bepalen niet uw leven, ook al lijkt het soms wel zo.

5. Doe één ding tegelijkertijd

Hoewel vaak anders wordt gedacht, is niemand goed in het doen van twee activiteiten tegelijkertijd. Probeer maar eens om het alfabet op te schrijven met onder iedere letter een cijfer van de plaats in het alfabet. Zo komt onder de A een 1, onder de B een 2, etc. Neem eerst de tijd op als u eerst het alfabet opschrijft en daarna pas de cijfers eronder zet. Vervolgens timet u hoe snel u dit kunt doen als u per letter direct het bijbehorende cijfer eronder schrijft. Wat gaat het snelst en foutloos?

Rond daarom eerst de taak af waar u mee bezig was, voordat u aan de volgende begint. Zo werkt u het meest efficiënt én houdt u meer overzicht.

Kunt u uw productiviteit verbeteren?

Zonder een goed time management, is de kans groot dat u niet zo productief bent als u eigenlijk zou willen. Dit geldt voor uzelf, maar natuurlijk ook voor uw medewerkers. Wilt u weten of ook in uw bedrijf productiever gewerkt kan worden?
Doe onze gratis winstlekkage quiz en ontvang meteen uw resultaat!

Doe de winstlekkage quiz