Na jaren van crisis begint de zon voor MKB-bedrijven eindelijk weer te schijnen. Het lijkt een ondernemersparadijs, maar als u iets verder kijkt hangen er ook een paar onweersbuien. Door de vele jaren van recessie blijkt de overgang naar groei een stuk lastiger dan gedacht. Zo blijft u verhalen horen over bedrijven die in de problemen komen door stijgende loonkosten en tekort aan (technisch) personeel. Herkent u dit? Wellicht komt dit doordat u gewend bent geraakt aan de 'overleefstand' en u zich onvoldoende hebt voorbereid op groeikansen.  

Profiteren van groei is lastig wanneer u te laat levert door de grote drukte of projecten over budget gaan. Dat is een gemiste kans. Daarom geven we u vijf tips om uw onderneming in drukke tijden te sturen en om uw groeikansen te kunnen pakken!

1. Denk en handel strategisch

Heeft u een praktisch groeiplan of bent u overgeleverd aan de ontwikkelingen in de markt? Kijk kritisch naar wat u doet en vraag uw werknemers of dat wat jullie doen winstgevend en toekomstbestendig is. Als het antwoord op één of beide vragen 'nee' is, dan is het tijd om naar uw strategie te kijken. U moet u juist nu bezighouden met de lange termijn. Zorg dat u niet verzeild raakt in de dagelijkse rompslomp, maar dat u de stip op de horizon goed in de gaten houdt.

Kijk kritisch naar wat u doet en vraag uw werknemers of dat wat jullie doen winstgevend en toekomstbestendig is.

2. Trek de juiste klanten aan

Uw klanten zijn de kern van uw succes - zowel in het verleden als in de toekomst. Kijk goed naar de winst die u per klant overhoudt en bespreek met uw medewerkers welke klanten jullie producten en diensten echt waarderen. Onderzoek ook welke klanten u en uw collega’s juist veel energie kosten. Met deze oefening moet u zo’n vijf à zes klantprofielen kunnen ontdekken die de juiste klant voor jullie zijn. Zet vervolgens al jullie charme in om deze klanten binnen te halen.

3. Automatiseer voor de toekomst 

De planning loopt vol en de werkbonnen en urenlijsten bedekken de bureaus. Groei brengt meestal meer papier, tijd en mogelijke fouten met zich mee dan gedacht. Gelukkig kunt u een groot deel hiervan automatiseren door administratieve systemen, die ook geschikt zijn voor het MKB. Of het nu een CRM- of ERP-systeem is, mobiele oplossingen of tekenprogramma’s: automatisering zorgt voor efficiënter werken en geeft meer tijd voor datgene dat echt belangrijk is.

4. Innoveer volop

Durf anders te zijn dan uw concurrent en verras medewerkers en klanten met het lef dat u toont om vooruit te denken. Innovatie wordt vaak gezien als het terrein van de grote bedrijven. Door mijn werk bij diverse MKB-ondernemingen zie ik echter regelmatig op allerlei vlakken zowel kleine als grote innovaties. Vooral daar waar medewerkers gewezen worden op hun eigen verantwoordelijkheid voor het resultaat van hun werk ziet u dat ze blijven nadenken en bespreken of het 'wellicht nog beter kan'.

Vooral daar waar medewerkers gewezen worden op hun eigen verantwoordelijkheid voor het resultaat van hun werk ziet u dat ze blijven nadenken en bespreken of het nog beter kan.

5. Laat uw team zichzelf verbeteren

Durf de touwtjes wat los te laten, want u kunt toch niet alles zelf beheersen! Geef uw team de ruimte om zelf zaken te verbeteren en faciliteer ze in het maken van dagelijkse kleine verbeterstappen. Geef ze tijd, middelen en vooral de ruimte om ook fouten te maken. De resultaten van veel kleine stapjes zijn verbluffend. Reken maar eens uit wat het voor uw bedrijf en de resultaten onder de streep betekent als u team elke dag 0,1% weet te verbeteren.

Groeit uw omzet, maar niet uw winst?

Ondernemen is niet altijd even makkelijk. Zeker als u mogelijkheden ziet om uw bedrijf verder te laten groeien, maar u tegen allerlei zaken aanloopt die u tegenhouden nu u groter wordt. In een groeiend bedrijf is meer nodig dan alleen hard werken. In ons e-book 'Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?' geven we u tips om uw bedrijf succesvol te laten groeien.

New Call-to-action