In elke branche bestaan faalkosten. Het grootste gedeelte hiervan wordt pas ontdekt in de fase waarin het werk wordt uitgevoerd, terwijl de oorzaak ervan vaak al eerder ontstond. Klinkt dit herkenbaar voor uw bedrijf? Aan de hand van vijf voorbeelden, geef ik u hierbij vijf tips om faalkosten te voorkomen.

  1. ZORG DAT HET EINDRESULTAAT HELDER EN EENDUIDIG IS

Faalkosten kunnen ontstaan door slechte communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Onduidelijkheid over het eindresultaat zorgt ervoor dat de opdrachtnemer zelf bepaalde zaken invult (“Hij zal wel dit bedoelen”) en daarmee aan de slag gaat. Achteraf blijken de verwachtingen uiteen te lopen.

Stem vooraf het eindproduct altijd goed af en blijf ook gedurende de opdracht met de opdrachtgever in contact over de voortgang. Dit zorgt voor nauwe betrokkenheid en maakt snelle bijsturing mogelijk. Op die manier wordt naar een eindproduct gewerkt zoals de klant het voor ogen heeft.

Laat uw concurrent zich daar maar aan branden.

  1. GELOOF ZELF OOK IN HET PROJECT

U kent het wel: een klant vraagt iets dat in uw ogen onmogelijk is. Een kasteel gemaakt van de beste materialen tegen de laagste prijs. En, oh ja, het moet morgen af… Als u als vakman weet dat iets niet kan, begin er dan ook niet aan. Dit bespaart u een hoop (financiële) ellende. Laat uw concurrent zich daar maar aan branden.

Iedereen wil wel voor een dubbele op de eerste rij zitten. Blijf dicht bij uw eigen visie en prijsstelling. Als een klant iets nieuws wil realiseren kan dat natuurlijk altijd, zolang u en uw team er maar in geloven.

  1. EXPERIMENTEER NIET ALS HET RISICO AL GROOT IS

Te vaak leidt de combinatie van een grote opdracht en een nieuwe aanpak en/of materiaal tot een ongewenst resultaat. De grote onbekendheid zorgt er dan voor dat de opdracht langer duurt.

Zorg er daarom voor dat uw medewerkers de nieuwe technieken en materialen in een rustige tijd kunnen uitproberen. Op een kleinere opdracht met minder risico. Het eindproduct kan dan daadwerkelijk sneller (en mooier) worden gerealiseerd.

  1. MAAK DUIDELIJKE AFSPRAKEN OVER ‘MEERWERK’

“Oh, als u hier toch bent, kunt u dit dan ook even doen?” Klinkt deze vraag bekend? Natuurlijk is het fijn als medewerkers een dienstverlenende houding hebben en wat extra’s voor uw klanten doen.

Te vaak levert het achteraf echter discussie op. Het is niet declarabel – het stond immers niet in de opdracht – of uw mensen hebben niet aan u doorgegeven dat ze extra werk uitgevoerd hebben.

Houd in uw projectplanning altijd rekening met uitloop en plan dat zelfs in.

Maak duidelijke afspraken over 'meerwerk' en ga ook altijd na of het binnen uw eigen planning past. Voorkom dat u dusdanig gaat uitlopen dat u met andere opdrachten in de knel komt. Houd in uw projectplanning altijd rekening met uitloop en plan dat zelfs in.

  1. SLA TWEE (OF MEER) VLIEGEN IN EEN KLAP

“Zo, klaar! Spullen pakken en wegwezen.” Is een oplevering onderdeel van een groter project? Dan kan het zijn dat u extra uren maakt, als u later nog eens terug moet. Tijdens deze ‘verspilde’uren kunt u geen omzet maken op andere (rendabele) projecten. Dubbel pijn dus…

Het kan daarom goedkoper zijn om meerdere onderdelen in één keer te doen. Een klip-en-klare opdrachtbevestiging is daarbij belangrijk. Laat uw medewerkers daarom steeds kritisch kijken naar hetgeen dat (op)geleverd wordt.

Leerkosten

Faalkosten zitten echt overal. Het is een manier waarop winst onnodig weglekt uit een bedrijf. In ons e-book 'Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?' leest u hoe waar de potentie ligt om meer winst te realiseren, zodat u van faalkosten uit het verleden 'leerkosten' maakt.

New Call-to-action