Bij de meeste bedrijven waar ik over de vloer kom, hangt een goede sfeer en heerst loyaliteit. Het personeelsbeleid wordt gevoerd in een sfeer van ons-kent-ons tussen werknemer en werkgever. U hebt u er daarom wellicht nooit echt druk over gemaakt. Maar de druk van buiten wordt enorm opgevoerd, juist nu.

Leeft bij u ook de vrees dat u vakmensen gaat verliezen aan de grotere werkgevers, die ogenschijnlijk een veel aantrekkelijker bod op tafel kunnen leggen? Wellicht zorgt dit voor veel onzekerheid bij het nemen van besluiten en het aansturen van uw team.

Ik ben ervan overtuigd dat deze angst niet geheel terecht is. Er moeten dan wel een aantal maatregelen worden genomen. Hier volgen 3 tips om niet te bezwijken onder de druk van buitenaf:

  1. GEEF VERANTWOORDELIJKHEDEN UIT HANDEN

Geef uw werknemers de kans om verantwoordelijkheden en zelfstandig besluiten te nemen. Laat hen directe invloed uitoefenen op het beleid en strategische keuzes. Dat betekent wel dat u als leider deze ruimte moet bieden en daar rekening mee houdt bij de aansturing van uw team. Wat u terugkrijgt zijn zeer gemotiveerde en betrokken werknemers en een werkomgeving die een groot bedrijf onmogelijk kan kopiëren. Ga uit van uw kracht als kleine werkgever.

  1. BIED EEN KIJKJE IN UW KEUKEN VIA SOCIAL MEDIA

Laat de markt weten hoe de werksfeer bij u is. Ontwikkel een social mediacampagne van twaalf maanden en betrek uw team hierbij. Laat werknemers verhalen vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden. Laat klanten vertellen hoe blij ze zijn met de vakkennis en kwaliteit die uw team levert. Grote kans dat dit precies het online netwerk is waarop u nieuw talent kunt aantrekken.

  1. LAAT de WEBSITE uw UITHANGBORD ZIJN

Vergeet niet om eens goed te kijken naar uw uithangbord, de website. Vindt u hierop alleen een technisch verhaal met een overzicht van producten en diensten of ziet u een trots team en een bedrijf met een verhaal? Dat laatste zal aanslaan. Wees daarom niet te bescheiden in het delen van uw ambitie en verwachtingen.

TOP-OF-MIND

De kracht van bovenstaande tips zit in de herhaling en duur. Eén zekerheid hebt u: er zijn veel vakmensen binnen uw doelgroep die eigenlijk helemaal niet blij zijn met hun job en er komt een moment dat de maat vol is. Als u bij deze werknemer top-of-mind bent, kan het maar zo zijn deze het Facebook-maatje dat bij u werkt een berichtje stuurt. Hebbes!

Benieuwd hoe u nieuwe werknemers vervolgens succesvol aan uw 'winning team' toevoegt en een optimale eenheid creëert? Download dan de whitepaper 'Haal meer uit uw personeel'.

New Call-to-action