En? Merk jij ook dat de economie weer volop aangewakkerd is? Zit jouw omzet ook weer in de plus? Ik spreek wekelijks ondernemers die op voorgaande vraag weifelend antwoorden. In deze blog geef ik daarom zes tips die resulteren in meer verkoop mét een betere marge.

1. Update jouw persoonlijke en zakelijke visie

Waar wil jij persoonlijk en als ondernemer over 2, 3 of 5 jaar staan? De afgelopen jaren, zeker tijdens de financiële crisis, is 'de markt' enorm veranderd. Check nog eens met jouw team de zakelijke doelstellingen: zijn die nog steeds in overeenstemming met jouw persoonlijke doelen? Want als daar een scheefgroei in zit, dan worden of jouw persoonlijke doelstellingen niet behaald of wordt je salesafdeling niet op de juiste wijze aangestuurd. Verkoopresultaten blijven achter bij de doelstellingen en veel erger, ook de marge blijft op een onvoldoende niveau.

Check nog eens met jouw team de zakelijke doelstellingen: zijn die nog steeds in overeenstemming met jouw persoonlijke doelen?

2. Onderzoek (opnieuw) jouw doelgroep/doelmarkt

In de loop van de afgelopen jaren heeft jouw doelgroep of doelmarkt zich verder ontwikkeld. Bedrijven doen er goed aan periodiek de markt opnieuw in kaart te brengen om te bepalen of de huidige diensten/producten nog steeds aansluiten op de behoeften in die markt. Er is veel branchegerichte informatie te vinden op het internet, via je bankrelatie of brancheorganisatie. Ook door te netwerken binnen jouw doelgroep verneem je uit eerste hand welke uitdagingen en kansen er liggen.

3. Identificeer het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf

Concurrentie ligt overal op de loer, zo zit onze economie in elkaar. Net als jij anticiperen jouw concurrenten ook op wisselende marktomstandigheden. Wat een paar jaren geleden nog gold als een onderscheidende propositie, is wellicht allang achterhaald. Onderzoek jij, als actieve ondernemer, elk jaar opnieuw de concurrentie door te analyseren waarop jouw bedrijf zich onderscheidt? Kan jij met jouw team voor de klant inzichtelijk maken wat jouw bedrijf uniek maakt? Het onderscheidend vermogen gebruik je bij je marketinguitingen en is munitie voor de verkoop om je bedrijf, product en/of dienst nog beter te kunnen verkopen.

4. Onderzoek je klantenbestand, inclusief prospects

Tijdens mijn werk kom ik geregeld ondernemers tegen die al zeer lange tijd met een vaste klantenschare de omzet binnenhalen. Dat zegt natuurlijk veel over de goede relatie die jouw klant met je heeft. Een trouwe klant is immers goud waard! Toch is het goed om periodiek al je klanten met een nacalculatie eens te analyseren op basis van de werkelijke brutowinst bijdrage. Leveren jouw beste klanten ook het gewenste en beste resultaat op? Zaken doen kan nog zo prettig zijn; we zien helaas maar al te vaak dat die beste klant je eigenlijk veel te weinig marge oplevert. Door je klantenbestand te segmenteren op basis van brutomarge, kom je wellicht tot nieuwe inzichten.

Het is goed om periodiek al je klanten met een nacalculatie eens te analyseren op basis van de werkelijke brutowinst bijdrage.

5. Train je team

Het trainen van je medewerkers lijkt in eerste instantie een kostenpost. Echter, hier gaat de bekende uitdrukking op: de kosten gaan voor de baten uit. Een goed getraind team weet waar zijn/haar collega mee bezig is. Een getraind team werkt beter samen en individueel weet iedere medewerker wat zijn of haar specifieke taken zijn. De productiviteit neemt toe, de verkoop- en margeresultaten stijgen. Werkgevers die actief scholing aan hun personeel aanbieden, profiteren bovendien als neveneffect van een goed imago op de arbeidsmarkt. Het verloop binnen zo'n bedrijf is ook minder: uit onderzoek in opdracht van de ministeries van Onderwijs en Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt dat studerende werknemers meer tevreden zijn en bijdragen aan een goede sfeer.

6. Zet je doelstellingen om in initiatieven en taken

Veel ondernemers weten precies wat ze niet willen. Een minder aantal ondernemers weet wat ze moeten doen om te zorgen dat wat zij wél willen ook daadwerkelijk gebeurt. Bij uitvoering van de eerste drie punten van deze blog kun je een hele serie doelstellingen distilleren. Ga met deze doelstellingen aan de slag!. Dat doe je door de doelstelling uit te werken in initiatieven. Elk initiatief wordt onderverdeeld in taken. Die taken verdeel je onder jouw team en je kunt ook zelf als ondernemer taken op je nemen. Zorg dat je gestructureerd te werk gaat. Geef prioriteiten in doelstellingen en ga vooral niet met té veel doelstellingen aan de slag. De kans dat jij en je team te veel hooi op de vork krijgen, ligt dan op de loer. Stap voor stap zorg je dat je je taken afrondt, je initiatieven kan 'afvinken' en daardoor doelstellingen behaalt.

Groeit je omzet, maar je banksaldo niet?

Merk jij dat je meer verkoopt, maar zie je dat niet terug in je banksaldo? In ons e-book 'Mijn omzet groeit. Waarom mijn banksaldo niet?' leggen we uit hoe dat komt en geven we je tips om ervoor te zorgen dat jouw onderneming succesvol groeit.

New Call-to-action