Over niet al te lange tijd staat de zomervakantie voor de deur. Tot die tijd is het hectisch, maar daarna ben je vrij. De ervaring leert dat je op vakantie, wanneer je totaal niet bezig bent met je bedrijf, de beste ideeën krijgt. Juist de afstand die je neemt, levert dit op. Waarom zou je niet vaker dit soort momenten creëren? Hier vind je zes ideeën om dat te doen.

1. Stuur jezelf het bos in

Volgens deskundigen is één van de beste manieren om tot rust te komen en creatieve gedachten te krijgen, te gaan wandelen in het bos. De combinatie van de omgeving en het bewegen zorgen voor de creativiteit.

2. Neem een dag vrij

Waarom wachten tot de zomervakantie om tot de beste ideeën te komen? Plan elk kwartaal minimaal één dag vrij. Ga uit je werkomgeving, denk even niet aan wat je allemaal nog moet doen en zet je telefoon uit. Door deze afstand te nemen kun je kijken naar de ontwikkelingen in de markt en bepalen welke stappen je met jouw bedrijf wil zetten.

Door afstand te nemen kun je kijken naar de ontwikkelingen in de markt en bepalen welke stappen je met jouw bedrijf wil zetten.
3. Ga kijken bij een ander

Als ondernemers elkaar spreken komen er altijd punten van herkenning naar boven. Daarnaast hoor je ook oplossingen die de ander heeft voor problemen die jij wellicht zelf ook hebt en waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. Door een dag mee te lopen met een andere ondernemer, bij voorkeur uit een andere branche, kun je er niet alleen met elkaar over praten maar zie je in de praktijk hoe het bij de andere ondernemer werkt. Ook kun je tegen zaken aanlopen die nieuw zijn voor jou, maar zo vanzelfsprekend zijn voor de ander dat degene er daarom niet aan denkt dat jou te vertellen.

4. Ga eten met je klanten

Nodig je klanten uit om te gaan lunchen of dineren. Nodig niet alleen de makkelijke klanten uit waarmee je goed bevriend bent, maar maak een doorsnee van al je klanten. Vraag ze wat ze van jouw bedrijf verwachten het komende jaar en over drie jaar. Zorg dat je de genoemde punten goed vastlegt én opvolgt. Enerzijds zijn ze input voor jouw strategie voor de komende jaren en anderzijds heb je een goede reden om weer met de klant om de tafel te zitten en te vragen of je bedrijf de verwachtingen heeft waargemaakt.

5. Starten en Stoppen

Waar kreeg je het afgelopen jaar energie van? Wat waren je mooiste momenten? Als tijdens jouw vakantie dit soort punten in je opkomen, schrijf ze dan op. Zet erbij waarom je er blij van werd. Ditzelfde kun je ook doen met het omgekeerde. Wat kostte je veel energie, wat irriteerde je heel erg en waarom? Zo krijg je een lijst van waar je mee moet Starten om vaker het positieve gevoel te krijgen en wat je moet Stoppen om irritaties en ergernissen te voorkomen.

6. Kijk samen met een ander naar je bedrijf

De bovenstaande ideeën kun je allemaal zelfstandig uitvoeren. Een laatste manier om even goed met een afstandje naar je bedrijf te kijken, is door dit samen te doen met een buitenstaander. Het liefst iemand die (nog) niet exact weet hoe het er dagelijks aan toe gaat in jouw bedrijf. Deze persoon kijkt met een heel andere blik naar jouw onderneming en signaleert of er wellicht verbeterpunten zijn die je zelf door de dagelijkse gang van zaken niet meer opmerkt. 

Je hoeft er niet alleen voor te staan

Het is een goed idee om zelf naar je bedrijf te blijven kijken, maar ook eens iemand van buitenaf een blik te laten werpen om tot nieuwe inzichten te komen. Iemand vinden die je in vertrouwen kunt nemen, maar toch voldoende afstand heeft tot je bedrijf is niet altijd even makkelijk. In onze whitepaper 'Ondernemer: je hoeft er niet alleen voor te staan' leggen we uit hoe je zo iemand kunt vinden.

Download de whitepaperMaak vrijblijvend kennis