Ik merk vaak dat bedrijfsovername wordt onderschat. Doordat je “normale” bedrijfsvoering veel tijd vergt, krijgt de voorbereiding op de verkoop vaak onvoldoende prioriteit. Dit terwijl het een complex proces is. Houd daarom altijd rekening met de volgende 5 voorwaarden.

1. Bereid je goed voor

Het liefst al enkele jaren van tevoren. Je bedrijf verkopen is namelijk niet alleen een rationele aangelegenheid., ook de emotionele kant speelt een grote rol. Door de volgende stappen te nemen, ben je voorbereid als het moment daar is:

  • Stel een 1000-dagenplan op, zodat je gestructureerd naar het moment van verkoop toewerkt
  • Zorg voor professionele rapportages, zodat je precies weet waar je staat
  • Vorm een team van specialisten, die je tijdens het gehele traject op de juiste momenten kunt inschakelen

Zo zorg je er bovendien voor dat je je bedrijf zo goed mogelijk blijft runnen tijdens het voorbereidings- en verkoopproces.

2. Werk aan waardecreatie

Waardecreatie staat centraal tijdens de voorbereidingen op de bedrijfsoverdracht. Dit doe je door het risicoprofiel van je bedrijf te verlagen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het overbodig maken van jezelf. Dit doe je middels de volgende stappen:

  • Delegeer taken en bevoegdheden en zorg voor een professioneel managementteam
  • Zorg dat de belangrijkste bedrijfsprocessen op orde zijn, zodat je bedrijf staat als een huis
  • Werk aan consistente financiële prestaties en een goede bedrijfsmatige voorspelbaarheid.

Door hier vóór de verkoop van jouw bedrijf aan te werken, bouw je aan de waardegroei van je onderneming.

3. Verbeter je cash-management

Een ander belangrijk element bij de verkoop van je bedrijf is het investeringsbeleid. Door bepaalde diepte-investeringen leg je mogelijk al bedrijfsmatige en strategische keuzes vast. Dit duwt een potentiële koper in een koers die hij mogelijk niet wenselijk acht. Een juiste balans tussen noodzakelijke en wenselijke investeringen is daarom belangrijk.

Voordat je een potentiële koper in beeld hebt, kun je al vroegtijdig de kassa laten rinkelen. Daarvoor is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Hoeveel vermogen heeft je bedrijf vastgezet in het werkkapitaal?
  • In hoeverre zit je bedrijfsvermogen vast in voorraden, debiteuren, onderhanden werk?
  • Hoe kan de omloopsnelheid worden verbeterd?

Als daar stappen in worden gemaakt vloeit er al onmiddellijk een kasstroom naar je onderneming.

4. Zorg voor een onderbouwde waardebepaling

Het uitvoeren van een waardebepaling is specialistisch werk. Doe dit in het begin van het voorbereidingstraject (of 1000-dagenplan), zodat je weet waar je aan moet werken voor een optimale opbrengst. Belangrijke ingrediënten voor een goed onderbouwde vraagprijs zijn:

  • De financiële prestaties van de afgelopen jaren
  • De vermogenspositie en toekomstige kasstromen
  • Het risicoprofiel

Een degelijk onderbouwde waardebepaling is een goede leidraad bij prijsonderhandelingen. Hoe beter deze vraagprijs wordt onderbouwd, des te steviger deze staat als de potentiële kopers met tegenargumenten komen.

5. Laat je begeleiden door goede adviseurs

Het is belangrijk om bij het opstellen van je 1000-dagenplan een goede adviseur in te schakelen, zodat jij kan blijven ondernemen terwijl je je bedrijf verkoopklaar maakt.

Een bedrijf verkopen (of kopen) is voor jou waarschijnlijk een eenmalig gebeuren. Steken laten vallen is kostbaar en zuur. Zoek iemand die je vertrouwt, communicatief sterk is en je behoefte en wensen boven tafel weet te krijgen.

Iemand die zijn vak verstaat. Die de juridische, fiscale en bedrijfseconomische aspecten overziet en tijdig de juiste specialisten voor jou weet in te schakelen. Zo’n adviseur verdient zich altijd terug.

Meer weten over hoe jij je kunt voorbereiden op een bedrijfsoverdracht? Kom naar de Nationale Overname Dag, waar Thexton Armstrong als kennispartner van Brookz op donderdag 11 april twee workshops verzorgt getiteld 'Hoe maak je een bedrijf verkoopklaar?’. Door kortingscode TA19 te gebruiken, krijgen relaties van Thexton Armstrong €100,- korting op de entreeprijs.